22e wandeldag Camino Portugal 2014 622 km afgelegd - Reisverslag uit Vilarinho, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 22e wandeldag Camino Portugal 2014 622 km afgelegd - Reisverslag uit Vilarinho, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

22e wandeldag Camino Portugal 2014 622 km afgelegd

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 December 2014 | Portugal, Vilarinho

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,
Het is alweer mijn 22e wandeldag. Na een rustdag ben je echt weer klaar om te wandelen. Ik weet niet wat dit is...maar je krijgt gewoon een boost om weer op pad te gaan. De voetjes en benen willen echt weer op pad. Wat zal deze dag mij weer gaan brengen. Het avontuur Portugal gaat weer verder. In Porto kun je twee kanten op...richting kust of de originele camino verder wandelen. Ik besluit niet de kustroute te nemen maar gewoon het boekje te volgen. Het boekje geeft aan veeeeeel asfalt en industrie terreinen. Het boekje vertoond ook veel rode wegen...dat zijn allemaal (snel)wegen waar je langs loopt. Niet druk maken maar gewoon maar ondergaan. Soms wel prettig om over asfalt te wandelen. Het is deze ochtend nog echt donker als ik opsta. Heel voorzichtig en rustig opstaan om anderen in de kamer niet wakker te maken. Mijn spullen staan klaar en ik ga heel stil mijn kamer uit...
Helaas vliegt de deur uit mijn hand en een harde klap als de deur dicht slaat. Jammer...sorry!!! (geldt niet voor die Japanse backpacker...niet bewust haar nu wakker gemaakt). Daarna wel heel rustig verder gegaan. Ontbijtje boven in het hotel. Alles stond klaar....deze pelgrim gaat weer lekker op pad. Eerste deel markering door de stad ging wel...doch later bij een plein.....geen markeringen meer. Ook de Francesinha gaat opspelen. Een bom erin...een bom eruit. ik moet plotseling wel heel snel naar de WC. Gelukkig een kleine café open....Wat fijn...want ik moet echt nodig. Even een kort contact om koffie te bestellen en dan heel snel naar beneden naar de WC...Ik zal U de beschrijving besparen maar wat was ik blij dat ik die bom los kon laten... Ik moest echter zelf de WC ontvluchten want die lucht?????? Daarna boven in het café opgelucht een bak koffie.
Wat was ik blij....en voelde ik mij bevrijd. Heerlijk ontspannen verder en eindelijk na veel zoeken op dat plein de markeringen weer gevonden. Het is enigszins donker...en dan blijkt het zeer lastig om in een stad op allerlei voorwerpen de gele pijlen te vinden. Maar na enige tijd weer vlot op pad door een ontwakende stad. Mensen gehaast naar hun werk...en ik gewoon ontspannen op pelgrimstocht. Wat ben je dan blij dat dit ik dit kan en mag doen. Ik wandel vrij ontspannen langs een drukke weg de buitenwijken van de stad Porto door. Het wordt steeds drukker en steeds maar weer wegen oversteken. Over het voetpad door de stad Porto. Het was niet eens saai of vervelend. Het was best wel leuk om door zo'n stad te wandelen. Echter ik herinner mij nog wel dat er soms sprake was van die vervelende vierkante stenen...Je moet echt goede wandelschoenen hebben om hier plezier over te kunnen wandelen. Je voeten steeds houvast en balans. Af en toe zie ik nu een pelgrims. Een Zwitserse pelgrim haalt mij in op haar sandalen. Ze blijkt net begonnen te zijn. Ik hou mijn eigen tempo aan en daar moet ik soms gewoon wel moeite voor doen. Je moet je niet aanpassen maar je eigen tempo en weg volgen. Ook zeer goed op blijven letten de markeringen niet te missen. Ik haal even later een echtpaar in?? Blijken twee Ieren te zijn. Even Engels praten en onze ervaringen uitwisselen. Ze wandelen een stuk langzamer, maar ze wandelen wel lekker door. Ze zijn behoorlijk aan hun gewicht en ook hebben ze zware rugzakken. Ze dragen zwarte kleding en inmiddels met wel hoge temperaturen niet altijd fijn. Ik zal deze Ieren nog een aantal keren tegenkomen. Je wandelt namelijk op dezelfde route en zij kwamen vaak veel later aan bij de overnachtingsadressen. Maar dat maakt niet uit. Ze bleven wandelen en ze waren heel gezellig. Ik heb een korte pauze na drie uren wandelen. De route is wel erg afwisselend door de drukte van het verkeer en de route. Gaandeweg deze etappe 14 wordt het iets rustiger en omstreeks 13.00 uur bereik ik het stadje Vilarinho al vlot. Francisco en zijn neef zouden ook hierna toe wandelen, maar voorlopig zullen ze er nog niet aankomen. Ze wandelen heel rustig en zij vertrekken vrij laat in de ochtend. Ik bekijk het boekje en besluit naar
Casa Laura te gaan. Zou een goede herberg zijn. En dat bleek ook zo te zijn. Leuke schone mooie herberg met een mooie tuin. Het is een mooie privé herberg. De afstand vandaag is niet groot, maar dat geeft niet. Rustig aan weer beginnen en de 26 km is voor vandaag wel weer genoeg. 622 km nu afgelegd en morgen weer een dag. In deze herberg weer het bekende ritueel van spullen in orde maken en weer alles klaar zetten voor morgen. Ik kan mij herinneren dat we een heerlijke gezellig maaltijd hebben gehad in een restaurant. Twee Nederlanders en een Australiër waren daar ook. Heerlijk samen gegeten. Spaghetti en we kregen nog een glaasje port erbij om te proeven. Ik ben niet echt een liefhebber van Port, maar dit glaasje smaakte uitstekend. Het was niet echt een heel bijzondere dag, maar ik heb ondanks het vele asfalt toch genoten. Iedere wandeldag is anders en dat hoort er ook echt bij.

We gaan verder richting Barcelos. Dit moet een leuk stadje zijn volgens het boekje. We gaan het wel zien morgen. Een nieuwe dag...nieuwe kansen.

Tot morgen...

Pelgrim Jacob Elbertus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 295424

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: