Rustdag Porto tijdens Camino Portugal 2014 - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Rustdag Porto tijdens Camino Portugal 2014 - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Rustdag Porto tijdens Camino Portugal 2014

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 December 2014 | Portugal, Porto

Hallo beste lezer(s),
Het was even druk en even geen tijd om mijn dagverslag te maken, maar ik hoop dat U weer zal genieten van dit verslag die gaat over mijn rustdag in de mooie grote Portugese stad Porto. De entree van de stad Porto was indrukwekkend. Wat een indrukwekkende brug over die rivier. Uitzicht over de stad was geweldig. Toch wel vreemd gevoel zo'n rustdag. Normaliter sta je heel vroeg op en ga je vlot aan de wandel. Vandaag lekker niet vroeg op en rustig opstaan. Echt uitslapen zit er niet in, want je bent zo gewend om vroeg op te staan!! Om 08.00 uur had ik genoeg van dat heerlijke bedje. Ik had heerlijk geslapen. Heel rustig hotel en weinig of geen lawaai. Wat een genot. Ik ga even in mijn bedje zitten en zie ineens dat ik een mede kamergenote heb. Gisteren bij binnenkomst niet eens door dat er nog iemand bij gekomen was. Ook vannacht niets gehoord. Pelgrim is ook wakker en we praten even met elkaar om onze belevenissen te delen. Wel fijn om zo rustig even te kletsen over NL en allerlei dingen die ons bezighouden. Vol ontzag is zij dat ik al zo lang onderweg ben en km's gewandeld heeft. Zij is net begonnen en begint haar tocht hier in Porto. Mijn programma heb ik al een beetje uitgezet. Heerlijk de stad verkennen door de gratis rondleiding van het hotel om 09,30 uur. Ik word opgehaald. Hiervoor eerst maar eens heerlijk douchen en mijn spullen in orde maken. Moet vandaag ook nog mijn was doen. Na een zeer uitgebreid ontbijt boven in het hotel naar beneden om mij te melden bij de receptie. Daar ook even informeren omtrent het wassen van kleding. Blijkt dat dit tegen zeer geringe kosten kan, doch ik ben mijn kleding twee dagen kwijt. Dat gaat natuurlijk niet. Ik heb maar 1 dag rust. Ook mijn hightech kleding mag niet met de wasmachine op hoge temperaturen gewassen worden. Dan maar mijn eigen wasje maar weer doen. Alleen het drogen van mijn was is een klein probleempje. Geen waslijnen of andere droogmiddelen. Ook de wasdroger gebruik is niet mogelijk. Ik krijg van het hotel een waslijn voor op het terras boven in het hotel. Ik heb zelf knijpers. Even snel mijn was wassen en daarna ophangen. Daarna vlot naar beneden want ik word opgehaald voor de rondleiding. Echter ik zit toch ruim een half uur te wachten bij de receptie. Veel excuses, maar de gids is te laat. Dat zou eigenlijk nooit voorkomen. Even later komt de gids. Hij verontschuldigd zich...een collega was niet op komen dagen en hij moest heel snel iets anders regelen. Ik word naar een andere groep gebracht waar ik de rondleiding die al plaatsvind verder kan afmaken. Vrij vlot brengt hij mij naar het centrum van de stad. De wegen gaan pittig omhoog....en de gids sprint bijna door de stad. Hij weet echter niet dat mijn kuiten keihard zijn en nog niet ingesteld zijn om sprintjes te trekken. Na korte tijd de rondleiding gevonden bij een heel beroemde boekenwinkel. Het is enorm druk in dit kleine winkeltje. Mooi pand doch ik besluit er niet in te gaan. Veeeeel te druk en te klein. Niet echt fijn om zo in dat leuke winkeltje in te gaan. De gratis rondleiding was top. Zeer mooie stad met allerlei gebouwen, waaronder het mooie treinstation met tegel beschilderingen. Ook hele mooie uitkijkpunten met deze gids gevonden. Pakhuizen aan de overkant van de rivier. Ook de brug verder bekeken ook aan de onderzijde bij de kade van de rivier. Ik adviseer U echt een rondleiding te doen met een goede gids. Zij weten alle bezienswaardigheden te vinden en kunnen U veel vertellen over de stad. Heerlijk genoten van deze mooie rondleiding die eindigde rond 12.00 uur. De halve dag al voorbij??? Ook liet de gids de mooiste plekjes zien waar je heerlijk kunt gaan eten. Ook wel nuttig. Na deze rondleiding vlot iets gaan eten. Ook de inwendige mens moest gevoed worden. Daarna zelf ook maar door de stad gaan wandelen. Diverse kerkjes bekeken en ook de indrukwekkende bibliotheek cq universiteitsgebouw. Ik kwam daar en dit gebouw was even gesloten. Jammer... Daarna terug naar het hotel. Even contact met het thuisfront. Ook zeer belangrijk.
In het hotel gekomen verzoek de receptionist mij om van kamer te veranderen. Mijn kamer bleek gereserveerd te zijn door een groep. Een foutje van de receptie. Het maakt mij niet uit. Ik kan gemakkelijk verhuizen...naar een andere kamer. De receptionist helpt mij even te wisselen van kamer. Ik krijg wederom een mooie kamer. Nog leuk ook, omdat ik daar beter een deel van mijn was kan ophangen aan een balkon. Wel was vastzetten met een knijpers, want anders vliegt deze weg....De was is nog lang niet droog...je hoopt maar dat het vlot droogt.
Het is een rustdag en daarom een korte siësta. Een schoonheidslaapje...?? Het is wel heel erg fijn om even tussen de middag te rusten. Ik ben namelijk al dagen onderweg en morgen gaat deze pelgrim wederom op pad om nu verder te wandelen naar Santiago. Mijn volgende bestemming. Je realiseert je dan ook al vlot dat mijn pelgrimswandeltocht dan voorbij is. Wellicht dat ik nog een wandel toetje heb naar Finisterre danwel Muxia, maar het eindpunt is nu toch al in zicht.
De hotelmanager meldt zich nog even om te checken of het waslijntje gelukt was. Wat een service....Een heel fijn hotel. Na de siësta tijd om mijn dagboek even aan te passen. Ook moet ik nog boodschappen doen voor morgen. Ook de receptie even in kennis stellen dat ik morgen heel vroeg zal vertrekken. Sleutelkaart achterlaten en voordeur dichttrekken.
In de buurt van het hotel is een mooie supermarkt en ik haal vlot mijn boodschapjes. Drinken en eten. Ontbijt in het hotel in de ochtend. Mijn ochtend ontbijtje zouden ze klaar zetten om 06.00 uur. Wat een service.... Verder had ik met Francesco afgesproken om 18.00 uur elkaar te ontmoeten om samen het avondmaaltijd ergens te gaan nuttigen. Iets voor 18.00 uur naar de afgesproken plek. Daar stond inderdaad Francesco en zijn neef. Na kennismaking zijn we verder door de stad gelopen op aanwijzing van mij. Diverse eettenten nog dicht en leeg. We zijn enigszins aan de vroege kant. Na toch wel lange tijd wandelen eindelijk een leuk restaurantje in een steegje bij de kade gevonden. Het was inmiddels 19.30 uur en mijn maag knorde vreselijk.....
Fles witte wijn besteld en daarna een heerlijke maaltijd met een hele bijzonder grote Francesinha. ....een soort grote hamburger..met bacon...ei...brood...hamburger...een bom van een maaltijd. Ik heb deze beroemde Portugese Francesinha helemaal opgegeten. Ik kon echt niet meer... Bommetje vol. Kosten maaltijd 20 euro??? We hebben een heerlijk fijne maaltijd gehad. Wel tijdens deze maaltijd duidelijk geworden dat Francesco samen verder met zijn neef door wandelt...Dat vind ik oke. Dat had hij zelf geregeld. Hoop dat hij geen spijt ervan heeft, want hij ziet er niet echt getraind uit. Mijn indruk van hem is niet al te goed, maar wellicht valt het mee. Francesco geeft wel aan dat hij heel fijn met mij gewandeld heeft en dat hij het jammer vindt dat we afscheid moeten nemen. Ik realiseer mij dat ik heel graag alleen wandel in mijn eigen tempo en de stops op de plaatsen waar ik dat wil. Heerlijk alleen wandelen in mijn eigen tempo en mijn eigen weg volgen....dat is wat een pelgrim wil. Na de hele fijne maaltijd wandelen we naar mijn hotel omdat het aan de route ligt van hun hotel verderop in de stad. Ik neem daarna afscheid van Francesco...en zijn neef. Wens hun bon camino. Ik heb zijn telefoonnummer en mail adres. Kunnen we toch mogelijk nog contact met elkaar opnemen. Het was goed zo.....Het afscheid was even bijzonder, maar onvermijdelijk. Ik zag aan zijn gezicht dat hij niet blij was....
Het hotel binnen en daarna nog even internetten.... Mijn maaltijd moest echt even verteren...ik had echt een bommetje volle buik.... Omstreeks 22.45 uur naar mijn kamer. Mijn wekker gezet voor morgen...en in dromenland. Omstreeks 23.45 uur heel veel lawaai en gerommel....Bleek er een Japanse pelgrim binnengekomen te zijn...Zelfs het licht wordt erg lang aangedaan kennelijk om haar spullen in orde te maken...Soms word je echt niet blij van dit soort pelgrims die niet rekening houden met anderen. Volgens mij was dit geen pelgrim maar een toerist. Wel een rugzak die echt ongeschikt was om mee te wandelen...
Wekker zou gaan om 05.30 uur...en daarom maar snel mijn oogjes dicht gedaan. Niet storen aan die Japanse backpacker....die kennelijk heel lang nodig had om haar toilet te maken en haar spullen voor de nacht in orde te maken. Het was een hele mooie gezellige goede rustdag in de mooie stad Porto. Een hele mooie stad om een tijdje te verblijven. Een leuke citytrip...JA. Deze pelgrim heeft een hele fijne nachtrust gehad en om 05.30 uur ging mijn wekker van mijn telefoon. Tijd om op te staan en weer verder te gaan met pelgrimeren....
Etappe 14....die mij brengt naar het km aantal 622 km. Porto - Vilarinho.

Mijn volgende verslag komt er weer aan hoor....Mijn avontuur gaat verder op 9 september 2014.

Pelgrim Jacob Elbertus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 296940

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: