11e wandeldag 27 agustus 2014 totaal 322 km - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 11e wandeldag 27 agustus 2014 totaal 322 km - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

11e wandeldag 27 agustus 2014 totaal 322 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 November 2014 | Portugal, Santarém

Beste familie, kennissen, vrienden en andere belangstellende(n),

Alweer een Camino wandeldag beschrijving. Het maken van een dagboekje is eenvoudig doch nu het uitwerken ervan valt nog niet mee. Het zijn maar een paar kleine bladzijden in een licht klein boekje maar mijn avonturen zijn er niet minder om. Etappe 3 van het boekje Azumbaja naar Santarem. ruim 32 km.

Het was een heerlijke frisse nacht in het hotel. Het verkeer raasde wel de hele nacht door langs het hotel, maar ik kon er goed doorheen slapen.

Het was even vroeg opstaan maar om 0615 uur na mijn ontbijtje op pad. In de hal beneden twee amerikanen. Ze hadden ook in het hotel geslapen en ze stonden wat verdwaasd in de hal. Alle deuren op slot. Niemand in de receptie. Wel vreemd in zo'n groot hotel en niemand die bij een calamiteit de gasten waarschuwt. Er zou brand kunnen uitbreken??? Ik wandel met mijn rugzak door het hotel en het restaurant achterin het hotel. Alle binnendeuren open, maar alle buitendeuren op slot muv de achterdeur. We zitten opgesloten in het hotel en kunnen er niet uit!!

Op het moment dat ik terug ben, blijkt de receptioniste zich omgekleed te hebben. Inmiddels heb ik een zijdeur gevonden. Sleutel hotelkamer neergelegd en uit het hotel gegaan. Een vreemde gang van zaken, maar ook dat kom je tegen. Altijd goed kijken waar de nooddeuren zitten en er niet zomaar vanuit gaan dat alles veilig en goed geregeld is.
Bij brand is het wel heel fijn om alle vluchtwegen goed van te voren te verkennen!! Tip van een hulpverlener...gratis.

De Amerikaanse backpakkers blijken behoorlijk op leeftijd te zijn en ze zijn op weg naar Santiago. We lopen gezamenlijk uiteindelijk over de parkeerplaats voor het hotel en we praten even over de route. Ik vertel hun dat de route nabij de brug is en dat ik deze gisteren had verkend. Ik zie op dat moment niet de markeringen in het donker, maar ik weet de weg. De Amerikanen geloven mij kennelijk niet, want zij nemen de weg richting het spoor. Ik loop over de brug en wandel daarna na een kleine cirkel ook naar het spoor doch aan de andere kant. Ik zie ze wandelen. Iedereen loopt zijn eigen weg, maar ik zie dat zij langs de zeer drukke (auto)weg wandelen in het donker. Ik niet dus....
Ik ben deze pelgrims dus al heel snel kwijt en ik ben weer op weg. De route markering zie ik even later goed in het donker en ik ben op de goede weg. Het zijn mooie paden en wegen. Het wandelt heel vlot. Geen hoogte verschillen of slechte paden. Hier kan ik mooi km's maken. De 20 km is dan ook heel snel afgelegd. Het is duidelijk een groen gebied. De groen(te) gebied cq schuur van Portugal had ik gelezen. Hier wordt heel veel groente en fruit verbouwd. Het is een gebied die al veel vochtiger is. Met name ook omdat de rivier heel dicht bij is. Voldoende mogelijkheden dus om het land te bevochtigen. Valt mij op dat de landbouw zeker in vergelijking met NL ongeveer 25 jaar achter loopt. Machines, kassen, bewateringsmachines.....Wat is NL ongelooflijk knap in het verbouwen van allerlei groenten en fruit. Hier is heel veel groente op de zogenaamde koude grond. De paprika's liggen aan het gewas op de grond. Ook de laag gewas tomaten liggen soms weg te rotten op de grond. Na een korte pauze van bijna een half uur weer verder wandelen. Ik kom onderweg drie Italiaanse pelgrims tegen. Dit is de eerste keer dat ik echt zoveel pelgrims onderweg tegenkom danwel inhaal. Italianen lopen vaak in groepen en ze zorgen goed voor elkaar. Ik ben meer een echte pelgrim die zijn eigen route en tempo loopt. Ik kijk naar de kleding en uitrusting van deze pelgrims en heb toch wel een beetje medelijden met ze. Slechte rugzakken en schoenen....Ik zou al heel snel zeer pijnlijke voeten hebben. Hele zachte sportschoentjes....en ik zie ze nu al ploeteren.
Ik heb deze pelgrims nog een maal verderop in een dorpje gezien toen zij een pauze namen bij een café, maar daarna nimmer meer gezien. Ik wandel veel vlotter en gemakkelijker. Ik denk dat zij een afstand liepen tussen 20 en 25 km per dag. Ook niets mis mee, maar zo wordt het aantal wandeldagen wel heel erg groot. Ook zou ik veel te vroeg aankomen bij mijn bestemmingen...en me dood vervelen in de dorpjes en stadje. Ik moet iedere dag toch wel een prestatie neerzetten en moe zijn. Omstreeks 13.40 uur komt het stadje Santarem al snel in zicht. Na een flinke helling kom ik aan bij dit stadje. Ik zoek even naar de brandweer kazerne doch zie even later een hele mooie hostel. Je moet ook niet gaan zoeken maar gewoon even het stadje waar je aankomt verkennen. Hostel ziet er zeer goed uit en kost slechts 15 euro. Ontbijt zelf kopen en klaar maken. Maar dat maakt niet uit. Ik weet wat ik mee wil nemen in mijn rugzak. De hoeveelheid is niet veel, want ik merk al dat er voldoende eten en drink mogelijkheden zijn onderweg. Niet teveel meesjouwen.
De hostel blijkt heel erg schoon en mooi te zijn. Er is zelfs WIFI. Ook handig om wat te schrijven op Facebook.
Na inschrijving en stempel in paspoort weer het bekende ritueel...douchen...was doen....rugzak in orde maken...schoenen schoonmaken en poetsen...ze moeten nog heel wat km's mee...was ophangen/drogen...het begint al heel goed te wennen dit ritueel. Zelfs al op de automatische piloot kan ik alles nu al doen. Ook het inpakken van de rugzak wordt al snel routine....zwaarste spullen rond de middel...etc.
Verder in contact met een Duitse pelgrim in de hostel. Zij heeft ernstige hiel klachten. Zeer pijnlijk. Ik help haar door enkele ontstekingsremmers te geven en het advies rustig aan te doen. Zoveel mogelijk op zachte grond wandelen en km aantal omlaag brengen. Zij is heel blij en ik zie haar weer opleven. Ook dat hoort tijdens een camino....elkaar helpen! En dat maakt het ook bijzonder zulke contacten. Ik leg haar even nog in het Duits uit dat zij mogelijk hielspoor heeft dan wel ontsteking van de peesplaat onder zijn voeten. Door mijn ervaring(en) tijdens al mijn wandeltochten hierdoor veel ervaring opgedaan. Gelukkig heb ik nimmer dit soort blessures gehad. Ik heb ook gelukkig voldoende medische middeltjes bij mij om de pelgrims onderweg bij te staan. Vind het ook leuk om te doen. ik ben niet voor niets ook sportmasseur en ervaringsdeskundige.Echter soms begrijp ik deze pelgrims niet. Ze denken vaak dat doe ik wel even. Echter ik train heel wat kilometers voordat ik echt aan zo'n lange pelgrimswandeltocht begin. Niet zomaar want het is volgens mij een topprestatie om iedere dag weer ruim 30 km te wandelen. Het lijkt heel eenvoudig en simpel, maar je kunt echt wel heel veel spierpijn krijgen van dit soort wandeltochten. Met name als het ook nog als de routes de bergen ingaan met hellingen boven de 10%. Daarover later meer, want ik heb ze echt wel gehad. U bent wellicht nieuwsgierig hoe het afgelopen is met deze Duitse pelgrim. Later meer hierover. Na deze pelgrimsbehandeling ben ik de stad ingegaan. Even shoppen...maar helaas was het brood op. Gelukkig heb ik nog brood in mijn rugzak voor morgen. Dan maar andere dingen kopen. Koekjes of andere lekker dingen zoals chocolade repen etc. Ook hier kan je goed op wandelen...Natuurlijk ook iedere dag een 2 liter fles water. Een deel in de camelback van mijn rugzak. Heerlijk drinken voor onderweg. Het is niet al te warm, maar je moet veel blijven drinken tijdens het wandelen. Geen sanitaire stops onderweg dan drink je veel te weinig. Ik dronk in zuidelijk deel van Portugal ruim 4 liter water per dag.
Later in de verslagen zult U over dit onderwerp nog wel meer te lezen krijgen. Verder deze middag wat verslagen gemaakt en even contact met thuisfront. De verbindingen zijn af en toe belabberd en na enige uitleg aan het thuisfront begrijpen ze echt wel dat iedere dag bellen niet mogelijk is. Af en toe een SMS of facebook berichtje is ook goed.
Bedenk wel dat er binnenkort nog een aantal verjaardagen zijn. Zoon Rob en Rene zijn jarig. Niet vergeten natuurlijk. Het thuisfront blijft natuurlijk heel belangrijk. Het weer deze dag was top. Niet al te warm, maar wel mooi wandel weer. Santarem is een mooie stad en ik heb heerlijk even door de stad kort gewandeld. Mooie winkeltjes met kleding etc.
Onderweg ook nog even de route verkend. Porta del Sol....een onderdoorgang en dan naar beneden. Je moet echt even goed opletten om het te vinden. Gelukkig staan er voor morgenochtend een paar goede borden om me in het donker goed te begeleiden. Vaak in het donker is het altijd moeilijker dan bij daglicht. Maar het zal wel goed komen.
Voor degene die iets meer over dit stadje willen weten. Het ligt op een flinke heuvel en de stads wegen zijn absoluut niet gelijk. Veel hoogte verschil. Leuke gebouwen maar ook leuke hotels en hostels. Ruim voldoende gelegenheid om te overnachten. Lekker zoeken en keihard onderhandelen. De hostel waar ik sliep was heel stil. Slechts een gast. Wel stapelbedden. Hostel lag in een heel klein straatje zonder al te veel verkeer. Ik heb heerlijk gegeten bij een soort afhaal pizza. De twee jongens bakten echt heerlijke pizza/s en je kon per stuk pizza afrekenen.
Ik heb met de duitse pelgrim daar gegeten. Buikje rond met een heerlijk koud biertje. Later meer over deze vrouwelijke Duitse pelgrim. De twee eigenaren/koks waren zeer spraakzaam en een van hen bleek een soort activist te zijn. Hij maakt een soort graffity en spuit deze rond in de stad. Hij wil een heel oud gebouw een hotel redden. Ik heb dit hotel ook tijdens mijn wandeling gezien. Ook de graffity. Wat een toeval dat ik hem nu hier met die Duitse pelgrim ontmoet. Wat een toeval. Het wordt uiteindelijk een heel gezellige maaltijd met de verzorging door deze heel aardige jongens. Een top maaltijd goed voor pelgrims.

Voor degene die naar de hostel Santarem willen hier de volgende informatie:
Al R.Eng Antonia Antunes JR
26 2000 040 Santarem
www.santaremhostel.blogs.pt
De eigenaar/beheerder van deze hostel is heel aardig en behulpzaam. Hij spreekt perfect Engels. Voldoende gelegenheid om was te doen en op te hangen. Een top locatie voor een pelgrim.

Het was weer een heel avontuurlijke maar ook een gezellige wandeldag met diverse ontmoetingen met bijzondere mensen. Geluk bij het snel vinden van een overnachtingsplaats etc.

Wat zal mij morgen weer brengen....In ieder geval naar de stad Golega. Ruim 31 km verder richting Santiago. Morgenochtend een pittige afdaling via de Porta Santiago de poort en daarna een heel vlak gedeelte van Portugal. Ik zal steeds meer naar het noorden wandelen en in gebieden komen die groener zijn maar mogelijk ook natter. Het weer is fantastisch en deze pelgrim gaat verder op zijn weg.....

Tot het volgende verslag...weer nieuwe avonturen???

Groet

Pelgrim Jacob Elbertus.



  • 06 November 2014 - 16:21

    Franciscus Schepers:

    Ola Pelegrino Bertus,
    Ik mag u nu wel een pluim geven over u prachtige verhalen. Ik raadt u aan om deze ook op de SJR van Ineke Takken te platsen zodat iedereen ervan kan genieten!
    M.vr.gr,Frans (caminofrans)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 295618

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: