3e wandeldag 100 km afgelegd Camino Portugal - Reisverslag uit Arrifana, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 3e wandeldag 100 km afgelegd Camino Portugal - Reisverslag uit Arrifana, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

3e wandeldag 100 km afgelegd Camino Portugal

17 Oktober 2014 | Portugal, Arrifana

Beste lezer(s),
Alweer de derde dag uit mijn dagboekje. Lees dat het deze dag bewolkt was en ongeveer 20 graden was. Af en toe een zonnetje. Heerlijk wandelweer. Het was weer vroeg opstaan. 05.30 uur. Het begint al te wennen om zo vroeg op te staan. Deze overnachtingsplek was top. Een heerlijk albergue om te overnachten en heel stil in de nachtelijke uren. Ik besluit vroeg te beginnen en eigenlijk heb ik op de kaart gezien dat ik mogelijk een stuk van de fishermans path kan doen. Even uitproberen. Maar route vinden is even lastig. Besluit toch het avontuur te zoeken en slim tussendoor te gaan. Mooie weg en later een mooi pad. Plotseling de route....bleek inderdaad de goede te zijn. Het is een zwaar maar zeer mooi pad. Met name de afwisseling in smalle paden en zandpaden maakt het wel fijn om te beulen en te zeulen met mijn rugzak. Met een licht rugzakje zal het geen probleem zijn. Ook weer een ervaring op zich...
Ik heb een fllink stuk van dit pad gevolgd ongeveer 18 km. Maar uiteindelijk toch besloten om het historic pad weer op te pakken richting Aljezur. Ik wil daar naar toe. Een flinke tippel over een weg richting deze stad. Onderweg nog een bakkie koffie in een dorpje om 08.45 uur. Daarna lekker weer vlot doorgewandeld over de slingerende weg richting Aljezur. Blijkt even later toch een leuk stadje te zijn met een leuk centrum. Een leuke markt was er op dat moment...weer een st Jacob gelukskoekje... Fruit gekocht voor wel heel weinig euro centjes. Fruit heb je echt nodig om voldoende energie op te doen en om gezond te blijven. Het is wel topsport om zulke afstanden elke dag af te leggen. Sommige pelgrims vergeten dit en krijgen problemen onderweg. Je moet je echt goed verzorgen onderweg. Bij een snackbar even later nog wat broodjes gekocht en zelf ook een broodje in mijn mond geschoven..Heerlijk als je lekkere trek hebt. Om het weg te spoelen een coca-cola. Ik had verder nog voldoende drinken voor onderweg. Altijd even checken voordat je weer verder gaat. Anders heb je onderweg een probleem. Vervolgens na deze korte rust verder wandelen voor een etappe van nog eens 18 km. Verlaat Aljezur om 11.30 uur. Veel te vroeg om te stoppen...
Na Aljezur een hele pittige klim van ruim 100 meter....Heel stijl omhoog. Dat is even heel erg zwaar, maar even later kom ik op een hoogvlakte terecht waar het duidelijk vlakker is. Ik kom bij een stuk irrigatie kanaal. Vlot Bogil bereikt. Daar heb ik mijn voetjes even verwend in heeeeel koud water. Brrrrrrrr lekker voor mijn voetjes. Ook even rust tussendoor genomen onder een boom. Een kanaalpad die door het landschap slingert...Een heel lang maar toch wel leuk pad langs dat irrigatie kanaal. Odexeice om 16.00 uur al vlot bereikt. Afstand van 36 km dus afgelegd. Voor dit stadje een pittige afdaling. Ook dit is zwaar voor de beentjes en knietjes. Soms zelfs nog wel eens zwaarder dan de stijlste beklimmingen. Hier kun je als niet ervaren wandeling zeer pijnlijke spieren van krijgen. De weg in dit stad gevolgd naar beneden langs een mooie molen. Helaas vergeten om deze te fotograferen....Via trappen beneden naar het centrum van het stadje...De merktekens staan er, doch je moet daar echt wel goed opletten. In het centrum werd ik aangesproken door een manspersoon die mij naar een woning bracht. Hij begreep wel dat ik een overnachting zocht...Dit gebeurt wel vaker...Zij krijgen hiervoor een vergoeding. De hospita bleek heel aardig te zijn en zij had nog een laatste kamer over.. Zag er goed uit en de prijs was niet al te duur. Meteen maar gedaan, want ik was toch wel vermoeid na deze lange dag. Geen zin meer om een herberg of ander onderdak te zoeken. Het bekende ritueel weer...douchen...kleding wassen drogen... Er bleken ook nog twee Portugezen gesproken. Zij spraken een beetje Engels en wilden weten waarmee ik bezig was. Zij zagen mij grote zware rugzak en begrepen wel dat ik op pad was. Ik heb enige uitleg geven over de camino Portugal en vol bewondering gaven zij aan dat zij ook van plan waren om dit te doen. Zij zochten al informatie hierover...Ik heb toch wel enige tijd met ze gesproken over het wandelen van zo'n tocht. Leuk en gezellig. Daarna even gezocht naar een goed restaurant. Verder even wat gedronken in dit leuke stadje. In de avonduren een heerlijke maaltijd gehad. De oogjes begonnen zwaar te worden omstreeks 22.00 uur. Moe maar voldaan deze dag afgesloten. Een heerlijke nachtrust met de slaapkamer deur open. Frisse lucht vanaf het balcon...de slaapkamer in. Een heerlijke frisse nachtrust op de hoogste verdieping van dit prive huis. Top gewoon. Wat kan je dan genieten van een beetje luxe. Weer een fantastische wandel afgesloten van de Rota Vincenta. Wat zal er morgen weer te bleven zijn.