2e wandeldag zondag 17 augustus 2014 - Reisverslag uit Arrifana, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 2e wandeldag zondag 17 augustus 2014 - Reisverslag uit Arrifana, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

2e wandeldag zondag 17 augustus 2014

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 Oktober 2014 | Portugal, Arrifana

Beste lezer(s)
Hier het avontuur van mijn tweede wandeldag. Wat zou deze dag nu weer brengen. Het is zondag vandaag en soms moet je hier wel rekening meer houden. Met name inkoop van etenswaren of het eten in restaurant. Deze dag wist ik nog niet of ik op mijn route eten kon kopen etc. In Spanje zijn de winkels vaak wel geopend op zondagen. Planning deze wandeldag...Aljezur via Arrifana. In iedergeval weer vroeg op deze morgen...05.30 uur. Je moet er iets voor over hebben om lekker fris te beginnen..
Het dorp Carrapateira vlot uitgelopen maar plotseling merktekens weg..terug gewandeld en zowaar bleek er na 500 meter bij een woning met terras heel slecht zichtbaar een paaltje met een bord markering te staan. Gelukkig nog niet al te ver doorgelopen. Vervolgens echt de bush ingewandeld meteen klimwerk. Met volle bepaking 14 kg met 2 liter water even flink al aan de bak. Ik kan mij herinneren dat het pad afwisselend was met stijgingen en afdalingen. Daarna dorpje Bordeira bereikt. Daar is water te krijgen als je de route door dit dorp volgt. Leuke wandeldag dit stuk. Echt in de bergen. Verder niemand kom je tegen. Echt een route voor een pelgrim onderweg... De temperatuur begint inmiddels al flink op te lopen. Met name omdat er weinig of geen wind is. Ondereg kom ik druiven tegen waarvan ik er enkele proef. Heerlijk zoete druiven waarvan volgens mij heerlijke wijnen gemaakt kunnen worden. Omstreeks 09.15 uur korte pauze bij een oud huis nabij de weg die ik moet oversteken. Heerlijke even ontspannen in de schaduw. Nog 19 km te gaan???
Daarna weer verder. Pad is heel pittig. Zelfs voor mij die wel wat gewend is. Maar je merkt wel degelijk dat ook ik even moet wennen aan die rugzak met de kg's. Meestal na enkele dagen voel je die rugzak niet meer, mits deze op de goede plaats zit en de banden goed afgesteld zijn. Dat duurt soms even voor je de perfect positie gevonden hebt op je rug. Na enige tijd kom ik bekende tegen twee jongelui die de nacht in de buitenlucht doorgebracht hebben. Twee nep pelgrims cq toeristen met sandalen en slippers. Onvoorstelbaar dat zij zo de bergen ingaan met hun ook nog loodzware rugzakken. Ik had ze gisteren ook zien ploeteren en heel langzaam het pad genomen dat ik ook had gedaan. Onderweg veel te zien. Landschap met bergen ..heuvelachtig met soms op de bergen windmolens. Ook hier groene energie. Fijn om dit te zien. Het stoort mij geenszins in het landschap. Merktekens zijn soms erg summier. Soms gewoon goed het pad rechtdoor volgen tot je de merktekens weer ziet. Na verloop van tijd zicht op de mooie blauwe zee... Kliffen. Rotsen. Allereerst pad omlaag slingerend en hierna bij na het strand het pad weer erg stijl omhoog... Hier veel foto's gemaakt. Mooi vergezichten met die hele mooie blauw/groene kleur van het zeer water. Het pad werd echt een kuitenbijtpad.... Na het bereiken van de top van dat bergje even uitblazen....en met zweet op voorhoofd even een stilte moment....genieten van het uitzicht maar nu aan de andere kant van die klif cq rots. Dorpje Arrifana nu wel te zien, doch er heen lopen duurt nog even..
Zeker met deze hitte zo rond het middag uur. Bleek dat afstand toch nog 4 a 5 km te zijn. Het pad slingert omhoog en weer omlaag en vervolgens een slingerweg van asfalt richting het dorp. Ik wandel deze weg richting de zee en zie plotseling een mooie gloednieuwe herberg. Bleek een jeugdhostel te zijn.
Uit mijn aantekeningen bleek dat ik net op tijd was. Bijna volle herberg Pousada de Juventude. Kosten 17 euro. Alleen nog even lid worden van jeugdorganisatie Juventude. Mocht ik nog een herberg van Juventude tegenkomen dan kan ik er zo in voor gereduceerde prijs. Verder ook een lijst gekregen van jeugdhostels van deze organisatie. Altijd makkelijk voor onderweg. (zie latere verslagen). Voor degene die informatie willen zie website: www.pousadasjuventude.pt (pt staat voor portugal) Wellicht kunt U ook daar een up-to-date lijst downloaden voor uw camino Portugal.
Ik had dus heel snel een slaapplaats gereserveerd. Alleen nog even wachten tot 16.30 uur omdat er nog schoongemaakt moet worden. Geen probleem. Even de rugzak stallen in de hostel en daarna het dorpje even verkennen. Mooi stranddorpje....Uit mijn aantekeningen maak ik uit dat het een pittige wandeldag was van 5 1/2 uur...Volgens de beschrijving van de Rota Vincenta een route die 7 uren kost. Goed gewandeld dus. De jeugdhostel zag er zo als later bleek heel mooi uit. Klein aantal bedden in een kamer en zelfs aanwezig een ventilator voor de warmte. Uit mijn aantekeningen maak ik op dat ik toch nog wel even gezocht heb naar een goed restaurant. Vrij laat gegeten. Patat (aardappelen) aangebakken krokante kip met salade met zelfs mayo...?? Dat is al bijzonder dat ze dit erbij gaven. Heerlijke rode wijn erbij. Na afloop kreeg ik zelfs een borrel...glaasje port. Waaauw wat een lekkere port hebben ze daar!!
Moe maar voldaan deze dag afgesloten. 24 km in de bergen afgelegd. Daar doen we het voor. Afstand teller staat nu al op 64 km afgelegd. 2e wandeldag is al weer voorbij. Trots en tevreden naar mijn bedje voor mijn volgende wandeldag......

Hoop dat U weer genoten hebt van dit verslag en de informatie.

Tot mijn volgende wandelverslag.

Bert Gorter

ps
Er zijn verschillende Arrifana's...(verkeerde positie wordt op de kaart aangegeven)