2e wandeldag zondag 17 augustus 2014 - Reisverslag uit Arrifana, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 2e wandeldag zondag 17 augustus 2014 - Reisverslag uit Arrifana, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

2e wandeldag zondag 17 augustus 2014

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 Oktober 2014 | Portugal, Arrifana

Beste lezer(s)
Hier het avontuur van mijn tweede wandeldag. Wat zou deze dag nu weer brengen. Het is zondag vandaag en soms moet je hier wel rekening meer houden. Met name inkoop van etenswaren of het eten in restaurant. Deze dag wist ik nog niet of ik op mijn route eten kon kopen etc. In Spanje zijn de winkels vaak wel geopend op zondagen. Planning deze wandeldag...Aljezur via Arrifana. In iedergeval weer vroeg op deze morgen...05.30 uur. Je moet er iets voor over hebben om lekker fris te beginnen..
Het dorp Carrapateira vlot uitgelopen maar plotseling merktekens weg..terug gewandeld en zowaar bleek er na 500 meter bij een woning met terras heel slecht zichtbaar een paaltje met een bord markering te staan. Gelukkig nog niet al te ver doorgelopen. Vervolgens echt de bush ingewandeld meteen klimwerk. Met volle bepaking 14 kg met 2 liter water even flink al aan de bak. Ik kan mij herinneren dat het pad afwisselend was met stijgingen en afdalingen. Daarna dorpje Bordeira bereikt. Daar is water te krijgen als je de route door dit dorp volgt. Leuke wandeldag dit stuk. Echt in de bergen. Verder niemand kom je tegen. Echt een route voor een pelgrim onderweg... De temperatuur begint inmiddels al flink op te lopen. Met name omdat er weinig of geen wind is. Ondereg kom ik druiven tegen waarvan ik er enkele proef. Heerlijk zoete druiven waarvan volgens mij heerlijke wijnen gemaakt kunnen worden. Omstreeks 09.15 uur korte pauze bij een oud huis nabij de weg die ik moet oversteken. Heerlijke even ontspannen in de schaduw. Nog 19 km te gaan???
Daarna weer verder. Pad is heel pittig. Zelfs voor mij die wel wat gewend is. Maar je merkt wel degelijk dat ook ik even moet wennen aan die rugzak met de kg's. Meestal na enkele dagen voel je die rugzak niet meer, mits deze op de goede plaats zit en de banden goed afgesteld zijn. Dat duurt soms even voor je de perfect positie gevonden hebt op je rug. Na enige tijd kom ik bekende tegen twee jongelui die de nacht in de buitenlucht doorgebracht hebben. Twee nep pelgrims cq toeristen met sandalen en slippers. Onvoorstelbaar dat zij zo de bergen ingaan met hun ook nog loodzware rugzakken. Ik had ze gisteren ook zien ploeteren en heel langzaam het pad genomen dat ik ook had gedaan. Onderweg veel te zien. Landschap met bergen ..heuvelachtig met soms op de bergen windmolens. Ook hier groene energie. Fijn om dit te zien. Het stoort mij geenszins in het landschap. Merktekens zijn soms erg summier. Soms gewoon goed het pad rechtdoor volgen tot je de merktekens weer ziet. Na verloop van tijd zicht op de mooie blauwe zee... Kliffen. Rotsen. Allereerst pad omlaag slingerend en hierna bij na het strand het pad weer erg stijl omhoog... Hier veel foto's gemaakt. Mooi vergezichten met die hele mooie blauw/groene kleur van het zeer water. Het pad werd echt een kuitenbijtpad.... Na het bereiken van de top van dat bergje even uitblazen....en met zweet op voorhoofd even een stilte moment....genieten van het uitzicht maar nu aan de andere kant van die klif cq rots. Dorpje Arrifana nu wel te zien, doch er heen lopen duurt nog even..
Zeker met deze hitte zo rond het middag uur. Bleek dat afstand toch nog 4 a 5 km te zijn. Het pad slingert omhoog en weer omlaag en vervolgens een slingerweg van asfalt richting het dorp. Ik wandel deze weg richting de zee en zie plotseling een mooie gloednieuwe herberg. Bleek een jeugdhostel te zijn.
Uit mijn aantekeningen bleek dat ik net op tijd was. Bijna volle herberg Pousada de Juventude. Kosten 17 euro. Alleen nog even lid worden van jeugdorganisatie Juventude. Mocht ik nog een herberg van Juventude tegenkomen dan kan ik er zo in voor gereduceerde prijs. Verder ook een lijst gekregen van jeugdhostels van deze organisatie. Altijd makkelijk voor onderweg. (zie latere verslagen). Voor degene die informatie willen zie website: www.pousadasjuventude.pt (pt staat voor portugal) Wellicht kunt U ook daar een up-to-date lijst downloaden voor uw camino Portugal.
Ik had dus heel snel een slaapplaats gereserveerd. Alleen nog even wachten tot 16.30 uur omdat er nog schoongemaakt moet worden. Geen probleem. Even de rugzak stallen in de hostel en daarna het dorpje even verkennen. Mooi stranddorpje....Uit mijn aantekeningen maak ik uit dat het een pittige wandeldag was van 5 1/2 uur...Volgens de beschrijving van de Rota Vincenta een route die 7 uren kost. Goed gewandeld dus. De jeugdhostel zag er zo als later bleek heel mooi uit. Klein aantal bedden in een kamer en zelfs aanwezig een ventilator voor de warmte. Uit mijn aantekeningen maak ik op dat ik toch nog wel even gezocht heb naar een goed restaurant. Vrij laat gegeten. Patat (aardappelen) aangebakken krokante kip met salade met zelfs mayo...?? Dat is al bijzonder dat ze dit erbij gaven. Heerlijke rode wijn erbij. Na afloop kreeg ik zelfs een borrel...glaasje port. Waaauw wat een lekkere port hebben ze daar!!
Moe maar voldaan deze dag afgesloten. 24 km in de bergen afgelegd. Daar doen we het voor. Afstand teller staat nu al op 64 km afgelegd. 2e wandeldag is al weer voorbij. Trots en tevreden naar mijn bedje voor mijn volgende wandeldag......

Hoop dat U weer genoten hebt van dit verslag en de informatie.

Tot mijn volgende wandelverslag.

Bert Gorter

ps
Er zijn verschillende Arrifana's...(verkeerde positie wordt op de kaart aangegeven)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 296686

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: