Twee etappes verder vanaf Lissabon - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Twee etappes verder vanaf Lissabon - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Twee etappes verder vanaf Lissabon

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Augustus 2014 | Portugal, Azambuja

Hallo beste lezer(s),
Het is al weer enige dagen geleden dat ik de mogelijkheid had om een verslag te schrijven. Bewust vandaag een hotel genomen om mezelf eens goed schoon te boenen. Gisteren was ik bij de kazerne van de Bombeiros (brandweer) in Alverca do Ribatejo doch ik moest verder naar de Bombeiros in Alhandra. 5 km verder langs de snelweg???
Uiteindelijk na een hele lange dag toch bereikt en ik kon bij hun een bedje krijgen voor 5 euro. Leuk dorpje en heerlijk daar in een restaurante gegeten. Dorpje ligt langs de Tejo. Een flink grote rivier die volgens mij wel langzamerhand smaller zal worden bij het verder ingaan van het binnenland. Het water stroomt flink en er wordt ook flink gevist.
De eerste indruk vanaf Lissabon was niet zo bijzonder. Je weet dat de buitengebied van een grote stad niet altijd leuk is, maar de route vanaf Lissabon was heel leuk langs de rivier en kades. Alleen de markeringen ontbraken. Helaas hierdoor veel tijd verloren. Uiteindelijk begonnen de markeringen toch de gele pijlen en uiteindelijk hele duidelijk borden van camino Santiago en camino Fatima. De gele route en blauwe route. Ik zal de gele route blijven volgen. Het zijn erg afwisselende route(s) wegen en paden. Wel veel langs een soort snelweg wandelen, waarbij je goed moet opletten om niet omvergereden te worden door automobilisten of vrachtauto chauffeurs die met allerlei andere dingen bezig zijn behalve met het besturen van hun voertuig. (bellen, koffie zetten, krant lezen....je verbaast je gewoon wat ze onderweg allemaal mee bezig zijn). Zoals U kunt merken ben ik niet zeer positief over de route. Gematigd positief. Soms hele mooie stukken paden maar ook hele lange stukken langs zo´n snelweg. Onbegrijpelijk als je genoeg paden in de buurt hebt om de camino daar te laten plaatsvinden. ~
De Portugezen zijn heel aardig. Ze helpen je echt en met name de Bombeiros heb ik veel ontzag voor gekregen. Ze verzorgen de ambulance diensten en de brandweer taken. Hun voertuigen zijn over het algemeen goed, maar hun uitrusting is uit de jaren negentig. Oud, versleten en niet van deze tijd. Ze hebben hier heel veel branden. Er wordt kennelijk heel veel aangestoken per ongeluk danwel door onvoorzichtigheid. Onderweg heb ik genoeg voorbeelden gezien. Afval wordt regelmatig illegaal verbrand. Ook het achterlaten van vuilnis is een normale zaak kennelijk hier nog. Dan is Portugal op milieugebied heel veel achter op andere europese landen, zoals Nederland.

Er zijn 13 etappes en dit deel van de route Lissabon - Porto is ongeveer 376 km. Wederom een groot derde deel van mijn camino Portugal. Volgens mij heb ik nu totaal gewandeld ongeveer 325 km. Komende dagen ga ik wandelen naar Santarem - Tomar - Coimbra om daarna via een aantal kleinere stadjes te eindigen in de grote stad Porto.

Daar heb ik mijn rustdag gepland. Vandaag had ik een niet al te grote afstand om af te leggen. 25 km. Die had ik vlot vanmiddag al rond het middag uur afgerond. Ik start altijd na mijn ontbijtje rond 06.15 uur. Lekker fris in de vroege ochtend en dan kan ik makkelijk km maken. Het weer is momenteel bewolkt en af en toe schijnt het zonnetje. Afgelopen dagen was het warm doch niet heet. Meestal rond 12.00 uur het heetst 30 graden. De nachten zijn gelukkig fris en koelt het flink af.

Hoe is mijn fysieke gesteldheid. Na 220 km door de bergen goed uitgerust in Lissabon. Daarom gaan de KM heel goed. Etappes in het boekje rond de 30 km kan ik goed afmaken. Ik heb eerder een 45 km afstand gemaakt en derhalve is 30 km een makkie. Maar 30 km over asfalt lopen is toch wel een pittig. Gelukkig nog GEEN blaren. Wel een aantal plekken op mijn voeten getapt omdat er schuurplekken komen. Preventieve tape helpt uitstekend en ik wandel iedere dag nog zonder zorgen. De spiertjes zijn af en toe aan het eind van de dag een beetje moe, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden. Het vooraf goed trainen en afstanden maken werpt nu zijn vruchten zeker af.

Verder gebruik ik iedere dag mijn pantykousen....!!! Het zand en steentjes komen hierdoor niet in mijn schoenen danwel in mijn sokken. Alleen begin ik de dames nu te begrijpen. Ik heb last van ladders!! Ze blijven overal aan hangen en de gaten springen erin. Mijn laatste set nu gebruikt en nu moet ik straks in een winkel uit leggen waarvoor ik deze nodig heb??? Dat wordt lachen....hahahaha..

Overnachting vinden lijkt iets beter te gaan. Boekje moet ook even wennen en de komende tijd lijken er voldoende overnachtingsmogelijkheden te zijn. Het slapen bij de Bombeiros is heel leuk. Ik word goed ontvangen en ze zijn heel belangstellend. Hun Engels is helaas heel gebrekkig en mijn Portugees heel slecht. Dus communiceren met handen en voeten en een beetje in het Spaans.
Mijn spaanse les heeft dus zijn vruchten al opgebracht....

Deze pelgrim gaat verder door op weg naar Porto....Santiago de Compostella en wens een ieder een fijne (werk)dag toe.

Bert Gorter

  • 27 Augustus 2014 - 12:22

    Johan Arp:

    hallo Bert
    Bedankt voor de interessante beschrijving van deze etappe, doe voorzichtig langs de snelwegen en succes
    met het kopen van panty's...
    hartelijke groet
    ietsje en Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 295415

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: