Rota Vincenta GR 11 kustroute Portugal - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Rota Vincenta GR 11 kustroute Portugal - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Rota Vincenta GR 11 kustroute Portugal

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

20 Augustus 2014 | Portugal, Odemira

Hallo beste familie, kennissen, collega`s en belangstellenden,
Ik ben al ruim vijf dagen wandelend onderweg. Vanaf de 14 augustus 2014 vliegen naar Lissabon en de route al beetje verkend met de bus. Voor 20 euro naar Sabres. Het was enerverende rit met die autobus. Eerst keurig netjes met twee chauffeurs en later ivm tijdnood begon de buschauffeur meer te lijken op een formule 1 racebestuurder. Inhalen op smalle wegen waar inhaalverboden golden. Bellend ook nog even wat bochten nemend met soms wielen los????? Geen behoefte gehad om in slaap te vallen maar mij stevig vast te houden.

In iedergeval heel aangekomen in Sabres. Kreeg meteen een lift van een belg naar Cabo Soa Vincente. Het meest zuidelijk gelegen puntje land van Portugal Europa. Er was een hele harde wind...met windstoten die je bijna omver blies. Kinderen moesten vastgehouden worden op de rotsen bij deze vuurtoren met museum. Museum natuurlijk dicht....
Mooie foto´s gemaakt. Helaas kan ik deze nu niet uploaden.

De Rota Vincente GR 11 ben ik daar begonnen via de historical way. Route met wit-rode strepen aangegeven. De fishermansway wordt aangegeven met groene strepen. Een uitstapje gemaakt met een pad langs de kust....heel mooi, maar heel zwaar door het zand...met een rugzak van 14 kg bijna niet te doen...daarom maar snel terug naar de HW route. Inmiddels 136 km gewandeld zonder blaren. Wel met enkele schuurplekjes op de enkels, maar dat mag voorlopig de pret niet drukken. Het gaat heel goed. Minpuntje af en toe is wel de hitte die soms deze wandeltocht wel beinvloed. Ik kan gelukkig goed tegen de warmte.

Heb inmiddels een aantal bergetappes gehad. In de beschrijving staat difficult...Nu dan is dat ook echt best pittig...en dat natuurlijk met mijn rugzak. Maar het is goed te doen voor deze ervaren berg wandelaar. Ik heb de Pyreneeen en de Dolemieten bedwongen en dan laat ik niet met me sollen voor een bergje van een paar honderd meter.

Om even samen te vatten voorlopige conclusie Rota Vincenta volgens mijn ervaring opgedaan in de toeristen periode half augustus:

onderdak toch vrij lastig te vinden en rekening mee houden dat e.e.a. niet goedkoop is (bedragen rond 50 euro is normaal)

Eten en drinken is zeer goedkoop.

Warmte hitte in deze periode is behoorlijk. Ik heb ook minder warme dagen gehad met bewolking.

Houdt de rugzak zo licht mogelijk zoals ik ook heb gedaan. Ik heb onderweg wel campings gezien doch deze zijn langs de route niet veel aanwezig.

Goede wandelschoenen essensieel. Veel kiezel, zandpaden...waarbij mijn tip van draag een panty over je schoen en sok fantastisch werkt. Geen kiezels en zand in mijn schoenen.

Neem voldoende drinken mee onderweg. 1 1/2 liter water voor soms lange trajecten is het minimum. Zeker als je langzaam loopt en dan bedoel ik minder dan 4 km per uur. De etappes zijn duidelijk dag etappes en soms kan je er twee doen. Maar meestal is de dubbele etappe niet te doen, omdat je dan richting de 40 km per dag komt. Dat zou ik niemand adviseren om te doen, mits U een dagrugzakje bij U hebt. Maar geniet van de omgeving en doe rustig aan.

Neem vooral ook zonnecreme factor 20 - hoofdbedekking - en zonnebril mee. U zult deze echt nodig hebben met deze temperaturen en fel zonlicht afgezet in de periode waarin ik liep.

Neem voldoende cash geld mee. Flappentappers hebben ze hier niet veel. En je kunt maar een beperkt bedrag opnemen.

Alles samengevat is Rota Vincenta Historical Way een pittige maar niet loodzware wandeltocht van ruim 200 km. De Fishermansway heb ik deze keer helaas niet kunnen bekijken voor jullie. Ik heb besloten deze HW volledig af te maken richting Santiago do Cacem. Dan vervolgens te kijken of ik de GR11 verder kan nemen richting Lissabon. 314 km zal dan op mijn teller staan. Wellicht een derde van de huidig door mij vastgestelde Camino Portugal.

Verder kan ik stellen dat de Portugezen heel vriendelijk zijn. Ze leven meer op straat omdat de temperaturen daar ook naar zijn. Ze hebben hier ook last van hangouderen....een heleboel....ze moeten dus niet zeuren in Nederland. Hier hebben ze er veel meer. De jongeren van Portugal kunnen een beetje Engels dus ik kan mij aardig redden. Met mijn spaanse les kan ik ook uit de voeten, want soms lijken de woorden op spaans.

Vandaag een prachtig hotel gevonden met een hele mooie kamer voor 30 euro. Heerlijk douchen en het ritueel van wassen, verzorgen, herpakken, voetjes verzorgen, inkopen doen voor morgen en de inwendige mens verzorgen zit er al weer helemaal in.

Deze pelgrim vermaakt zich prima. Internet is bij ons overal te doen, maar hier in Portugal nog niet geheel ingeburgerd. Daarom deze gelegenheid in dit hotel maar meteen gepakt. Wellicht later meer informatie waar ik mij bevindt en mijn avonturen. Zoals aangegeven vliegen de dagen voorbij en wandelend ga ik verder richting Santiago de Compostella.

Fijne week en wellicht tot later.

Pelgrim Jacob Elbertus.

  • 21 Augustus 2014 - 10:31

    Johan Arp:

    Hallo Bert
    Jij als ervaren lange afstandswandelaar komt toch maar mooi op de mooiste
    plekken in Europa. Ondertussen ontwikkel je een boeiende schrijfstijl waardoor
    de lezer mee kan genieten. Misschien iets voor later om de ervaringen te bundelen
    voor het nageslacht...? Geniet van het mooie en veel plezier.
    groetjes uit een nat en herfstachtig Middenbeemster
    ietsje en Johan

  • 21 Augustus 2014 - 12:36

    Ineke:

    Hoi Bert,
    Fijn om een geluid van je te horen. Ik lees mee! Maar je bent nog steeds vanuit Sagres vertrokken en niet vanuit Sabres! Buen Camino!
    Onderdak wordt later stukken goedkoper. In Lissabon zijn hostels max. 18 euro ip.p.p.n. incl. ontbijt! Dat hostel van ons (schuin tegenover de benedeningang van de Santa Justa lift), Golden Tram 242 hostel, adres: Rua Aurea 242, tel. +351213229100. Perfecte locatie!

  • 24 Augustus 2014 - 14:07

    Dre Prijs:

    Zo te lezen ga je als een speer en heb je het goed naar de zin. Goeie voortzetting in dat prachtige Portugal toegewenst!

  • 24 Augustus 2014 - 19:13

    Ans:

    Ha die Bert in Portugal,
    Wat een mooi verslag en in gedachten zie ik het zo ongeveer voor me, leuk om je te volgen en zeg dan ook ULTREA!
    groeten Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2590
Totaal aantal bezoekers 296936

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: