De maand heeft nog een staart maar we gaan verder. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De maand heeft nog een staart maar we gaan verder. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De maand heeft nog een staart maar we gaan verder.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste lezer(s)

Het koude front heeft NL weer verlaten. We zijn al weer in de maand maart. Nog even en we gaan weer op reis in April.

Dat een pelgrimstocht nooit voorbij is merk ik regelmatig. Ik ontvang het blad de jacobsstaf 93. Verhalen over pelgrimstochten die Nederlanders jaarlijks doen. Heel leuk om ook hun verhalen te lezen.
Ook ga ik op zaterdag 10 maart 2012 met een collega (wandelaar) naar een regijo bijeenkomst St Jacob in het Trefpunt te Alkmaar.

Daar is een bijeenkomst van de leden van deze regio.

Ik heb ook een kwartiertje om over mijn tocht te vertellen. Ook mijn fotoboeken en mijn rugzak met inhoud zal ik meenemen. Om mogelijk pelgrims uit te leggen wat zij minimaal met het laagste gewicht mee moeten nemen op hun tocht(en).

Ik denk dat het wel weer heel leuk zal zijn. Wellicht ontmoet ik weer bekenden uit de regio.

Verder heb ik wel iets gevonden in het boekje over pelgrimeren die U wellicht tot nadenken kan zetten:

Pelgrimeren in drie dimensies

Pelgrimeren....
In de natuur met beide benen stevig op de grond in verbondenheid met anderen in het teken van de Ander.

Pelgrimeren....
met open ogen
met open oren
met een ontvankelijk hart

Pelgrimeren....
is vertragen
is vereenvoudigen
is verdichten van ervaringen.

Pelgrimeren...
is loslaten
is verstillen
is vertrouwen

Pelgrimeren....
leidt op een natuurlijke wijze tot verwondering en dankbaarheid
leidt tot het besef van verbondenheid met alle schepselen en de Schepper
leidt tot het acitveren van jouw verbeelding.

Pelgrimeren...
is de haast uit je hoofd halen
is het natuurlijke tempo van de ziel volgen
is open komen voor wat er zich in het hier en nu aandient.

....en als het je gegeven wordt onderweg misschien iets van de ANDER ervaren.

Vrede met wat was,
vreugde met wat is,
en alle goeds voor de toekomst.
(Marijn van Zon).

Dit epistel is eingelijk een pelgrimstocht. Voor iedereen is deze ervaring anders, maar je merkt wel dat het een verandering heeft teweeg gebracht. Nieuwsgierig geworden.
Gewoon (vandaag) ga DE pelgrimtocht Camino France wandelen.

Om dit hoofdstuk even af te sluiten, ga ik verder met onze stedentrip Madrid.

Spanje is eigenlijk maar pril in tijd van demoncratie. Lezend het boekje over Franco. Dan wordt je niet altijd vrolijk. Maar als je in Spanje bent dan proef je de gastvrijheid en vriendelijkheid van de bevolking. In de steden is dat soms natuurlijk iets anders dan in de dorpen waar je doorheen wandelt als je een camino loopt. Zeker als je met een rugzak met schelp loopt.
Vol bewondering komt die duim omhoog en iedereen groet je. Dat is een heel bijzondere gewaarworden.
Je went er heel snel aan moet ik zeggen.

Ook de bijzondere gebeurtenissen van de aanslagen in Spanje. In madrid op drie forensen treinen. 3 dagen voor de verkiezingen van 11 maart 2004.
Het is inmiddels al ruim 7 jaar geleden.

Madrid is natuurlijk ook bekend van de bekende voetbalclub. Vele zeer beroemde voetballers hebben deel uit gemaakt van dit voetbalelftal.

Feesten kunnen de Madrilenen ook.
Er zijn regelmatig festivals in deze stad. Ook de Gay Parade vind plaats in Madrid. Het is dus een erg moderne stad van ook beelden kunsten.
Kunst en kerk. Die gaan heel goed samen. Net als in heel Spanje hebben zij hun kunsten goed bewaard. Laten we het maar niet hebben over het feit waar het allemaal vandaan is gekomen. Dan wordt je er minder vrolijk van, maar dat was in die tijd ook heel anders geregeld. Je moet het zien in het licht van die tijd. Hele vrachtschepen vol met goud en waardevolle mineralen gingen richting Spanje.

Ook is er een arena. Zelfs in Frankrijk heb ik bij de grens met Spanje arena's gezien. In sommige regio is het al verboden om stierengevechten te houden. Ik vind dat je niet zomaar dit culturele erfgoed zomaar moet uitroeien. Echter het kwellen van dieren lijkt mij ook niet goed. Dus ik denk met enkele jaren zal e.e.a. er wel iets diervriendelijker uit gaan zien. Zonder dat er bloed vloeit. In iedergeval niet van de stieren, maar van de metadoren in fantastische mooie kledij. Ook dat is heel typerend voor Spanje. Hun eigen kledij en cultuur. Dat moet zo blijven.

Wel het was weer eens leuk om iets te schrijven. Ik denk nog een keer voordat we al vliegend richting Madrid zijn. Wellicht schrijf ik in Madrid ook nog een stukje in een internet cafe of bibliotheek.

Er bij blijven en wellicht tot ziens.

Fijn weekeind.

Bert Gorter

  • 10 Maart 2012 - 17:48

    Ans:

    Hoi Bert, ik heb je gevonden.
    Vanmiddag heb ik je gesproken bij de ST.Jacobsdag in Alkmaar, je stond je rugzak uit te leggen en ik kwam erbij staan, met rode bril.
    Zelf heb ik ook al een weblog, volgend jaar ga ik en zo af en toe zet ik er wat op. Leuk om de voorbereiding een beetje te beschrijven.
    Succes met al je tochten en wellicht komen we elkaar nog eens tegen.
    Groeten,
    ansaandewandel.waarbenje.nl

  • 20 Maart 2012 - 16:14

    Ans:

    Ha die Bert,

    Misschien spreken zien we elkaar in Zwaagdijk, 28 juli. Voor mij een thuiswedstrijd, 3 km fietsen.

    Jemig jij bent echt een goede wandelaar als je al 2x zo'n lap hebt gelopen!
    Het is ook leuk om zo in de voorbereiding te zitten en van de week bij de Zwerfkei rugzakken gepast. Veel tips gekregen, goeie winkel met attent personeel. De Terra 45 van North Face [damesmodel, het scheelt echt heel veel] heb ik op het oog, past perfect en handig met grote zijritsen zodat niet alles 'vanonderin' hoeft te komen. Maar goed ik heb nog even!!

    Lekker hé dit voorjaarsweer, de schoenen staan te trappelen!!!

    Sportieve groeten van Ans 'aan de wandel'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 297038

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: