Eiland Palma Mallorca - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Eiland Palma Mallorca - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Eiland Palma Mallorca

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 April 2010 | Spanje, Madrid

Beste lezers,

Het duurt natuurlijk nog even voordat deze wandeling er aan komt, maar ik kon het niet laten om U deel genoot te maken van mijn voorbereidingen voor deze wandeltocht.

Je gaat toch even informatie zoeken over je bestemming??
Ik zoek altijd alles op over mijn bestemmingen. Zodoende leer je het (ei)land beter kennen en kom je niet voor verassingen te staan.

Wat heb ik over Mallorca gevonden op het world wide web?

Dit eiland is erg verschillend van de bekendere Canarische eilanden. Het gewone leven primeert er nog op de toeristendrukte. La Palma heeft ongeveer 20 X minder bezoekers dan druk Tenerife. Naar La Palma kom je echt om te wandelen.
Wat je niet vindt: Mooie witte zandstranden. Er zijn enkele kleine zwarte lavazandstranden. Uitgaansleven : Vergeet het! Geen Ibizatoestanden. Enkel een paar resto’s en café’s.

Wat je wel vindt op La Palma: Een uitbundige natuur die uitnodigt om te wandelen. Dit is het groenste Canarische eiland. Uitstekende wandeltochten door tropische bossen, over vulkanen, langs immense kraterwanden en langs rustige dorpjes. Op een week kan je de mooiste dingen zien. Op 14 dagen heb je zowat het hele eiland afgewandeld.

Er zijn 3 soorten toeristen op dit eiland te vinden:

1° Toeristen die per cruiseboot langs de Canarische eilanden varen. In Sta Cruz de la Palma worden ze enkele uren gelucht.
2° Toeristen die van La Palma's rust willen genieten. Wat rondtoeren met de huurwagen en even een weekje er tussenuit.
3° De actieve toerist die hier speciaal naar La palma komt om te wandelen.

> In januari is het schitterend weer om te wandelen: Tussen 20 en 25° en bijna elke dag zon. Enkele dagen was het slechts 18° en regenachtig. Het moet gezegd dat dit voor januari meer dan behoorlijk weer was. Toch even vermelden dat het weer veel slechter kan zijn in deze tijd van het jaar. Soms met Kerst- en in Nieuwjaarsperiode kan het het één en al regen en onweer, met sneeuw op de hoogste pieken. Daarna kwam een periode van vochtige hete wind die van boven de Sahara komt, de zgn Calima. Kenmerkend voor deze wind is ook dat hij massa’s fijne stofdeeltjes meedraagt en ongezond is. Dit ter illustratie dat de winter er anders kan uitzien hier.

Prima weer van maart tot mei wellicht de mooiste periode ook al omdat de lentebloemen dan zich tonen. 's Nachts zakt de temperatuur op zeeniveau tot een 15 à 17° in januari.

> La Palma is niet zo groot maar de lokale weers-omstandigheden kunnen erg verschillen, waarbij in het westen het volop zon is terwijl het aan de oostkust zwaar bewolkt is of zelfs regent. Die microklimaten zijn ook verantwoordelijk voor de gevarieerde natuur op La Palma.

In het winterseizoen zijn er rechtstreekse charters tussen Zaventem en Santa Cruz de La Palma. Eén wekelijkse verbinding van de Jetair/Sunjets/TUIgroep en één van de Neckermann/Thomas Cookgroep. De ticketprijs zonder verblijf ligt rond € 400 H/T. La Palma wordt vaak aangevlogen in combinatie met een andere Canarische bestemming (bvb Fuerteventura) om het vliegtuig voldoende vol te krijgen.

> Buiten het winterseizoen kan je altijd een charter nemen naar Tenerife. Van de luchthaven in Tenerife moet je de bus naar Los Cristianos nemen en van daaruit de dagelijkse bootverbinding naar La Palma. Vanuit Schiphol zijn er vluchten met Transavia. Een andere mogelijkheid is om een lijnvlucht te boeken naar La Palma. Iberia brengt je met een stop in Madrid ter bestemming vanaf €400. Er zijn meer ingewikkelde combinaties mogelijk die goedkoper uitvallen. Als je echter met low-costmaatschappijen vliegt hou dan zeker rekening met een zeer ruime overstaptijd in Barcelona of Madrid, want deze lagekostenmaatschappijen zijn niet verantwoordelijk voor gemiste aansluitingen.

> Aan de luchthaven naar Santa Cruz is er zowat om de 30 min. een lijnbus. Via Los Cancajos ben je in 25 min in Santa Cruz.

Wij hebben een rechtstreekse vlucht inmiddels geboekt bij Air Berlin en de kosten voor onze ticket bedroeg 130 euro pp. Op het internet even shoppen levert al snel heel veel geld op.

Het busvervoer ter plaatse is goed georganiseerd, comfortabel (Vlaamse Van Hool touringcars), stipt en het is prettig reizen. Wel even plannen als je de bus gebruikt want sommige lijnen worden slechts 3 of 4 maal per dag bediend. Ook opletten in het weekend als de frequenties worden teruggeschroefd.
> Vraag een dienstregeling bij de toeristische dienst van Santa Cruz. Een ticket koop je gewoon van de buschauffeur. Met een buskaart (tarjeta) is het wel goedkoper. Deze kan je niet kopen van de chauffeur maar wel in de busstations van Los Llanos of Santa Cruz. Het duurste traject betaalde ik €5,35. Meestal betaal je tussen € 1 en € 3. Een autobus heet ‘guagua’ in het Canarisch. Het eiland is in feite niet zo groot (ruwweg 50 X 30 km) maar heeft wel een erg geaccidenteerd landschap. De wegen kunnen vreselijk kronkelen. Toch zijn deze zeer goed van kwaliteit. Hier en daar probeert men de wegen rechter te trekken door meer tunnels te graven en bruggen te leggen.

> Ondanks de snelheid van de chauffeur kan een busrit dus wel wat duren. De belangrijkste weg op La Palma loopt tussen de 2 grootste dorpen (Santa Cruz en Los Llanos). De rit gaat van 0 meter tot meer dan 1000 meter boven de zeespiegel om via de tunnel door de Cuembre Nueve weer af te zakken naar Los Llanos op 300 meter bz. Reistijd 75 min.

> In de grotere dorpen zijn taxi’s beschikbaar. Veel toeristen huren een auto. De prijzen starten van ongeveer €30 voor de kleinste types met ongelimiteerd kilometeraantal. Op de luchthaven zijn bijna alle autoverhuurbedrijven vertegenwoordigd. In Santa Cruz vind je ook enkele verhuurbedrijven.

De volgende keer zal ik het hebben over de overnachtingsmogelijkheden op dit mooi eiland in de Middellandse Zee.

Als ik dit nu weer lees, dan begin ik er gelijk alweer zin in te hebben.
Binnenkort gaan we de kaarten uitzoeken/kopen voor onze wandeltocht. Welke route??
Hoeveel km? Hoeveel dagen kunnen we dit lopen. Allemaal vragen die beantwoord moeten zijn voordat wij afreizen.

U volgt mij toch weer bij al mijn avonturen??

Tot de volgende keer,

Uw wandelfanaat,

Bert Gorter

ps
U wacht toch ook niet te lang om van het leven te gaan genieten??

• 28 April 2010 - 14:51

Anita:

Hoi Bert,

NIet wachten om van het leven te genieten? Nee zeker niet. Het is veel te kort om te wachten. Maar......ik ben van plan 125 te worden dus nog wandelmogelijkheden genoeg toch. Als jij nou flink aan de wandel blijft en mij van ideëen voorziet dan komt het helemaal goed. Ga je ook voor de 125? Bovenstaand avontuur lijkt me helemaal geweldig ik kijk uit naar je verhalen erover.

Groetjes Anita

• 11 Oktober 2010 - 18:59

Johan Arp:

hallo Bert
    Ik hoorde van Norma dat je inmiddels al bezig bent met je wandeltocht
    op Palma Mallorca. Ik hoop dat alles naaar zin is en je geniet van de mooie omgeving. Je zit ver buiten het toeristenseizoen dus die zullen jullie niet voor de voeten lopen. Ietsje en ik hebben ook herinneringen aan Palma lang geleden tijdens een hele warme vakantie in augustus (doen we nooit meer...)
    Veel plezier
    hartelijke groet
    Johan

• 22 Oktober 2010 - 17:52

Carrie:

Zo hee Bert, als ik dit spannende verhaal lees ben ik toch blij je laatst in goede gezondheid gesproken te hebben. Volgende keer toch maar iets meer water meenemen voor onderweg? Maar wat een mooi wandelgebied zeg. Mooie foto's ook!

Groetjes!