Voorbereidingen 2011 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Voorbereidingen 2011 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen 2011

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Januari 2010 | Nederland, Purmerend

Hallo beste familie,kennissen,vrienden,collega's en andere bekenden.

Allen een heel fijn,gelukkig,gezond,avontuurlijk etc etc 2010 toegewenst.

Het werd weer eens tijd om een stukje te schrijven.

Het jaar 2009 is weer heel snel voorbij gegaan. Door hard te werken en te genieten van mijn vrije tijd.

Hebben wij nog wensen voor het komende jaar 2010. Hoop het wel. Ik in iedergeval wel. De kleine volgende reis is alweer gepland.
Van 1 tot 6 maart 2010 gaan we maar nu samen een stedentrip maken.
Naar Portugal - Lissabon.

Er samen even een aantal dagen tussen uit. We planden deze reis in verband met het feit dat het een mooie stedentrip is en mogelijk aardige temperaturen. Eerst even gedacht aan Italie, maar het kan daar nog flink koud zijn in die tijd. Hoop dat we nu goed gepland hebben en dat het weer ons meezit.
Een leuk en lekker vooruitzicht.

De voorbereidingen voor mijn reis in 2011 gaan onverminderd door.

Verbetering(en) aan mijn uitrusting.
De route planning. Het sparen van dagen. Inmiddels heb ik een aanvraag voor mijn mega wandeltocht nu alvast aangevraagd. Dan komen ze op mijn werk niet voor verrassing te staan.
Inmiddels ben ik begonnen aan mijn tweede sessie als wijkagent in het mooie dorp Oostzaan. Ontzettend leuk werk met heel veel contacten met gemeente Oostzaan, bewoners, ondernemers etc etc.
Een fantastisch vak, maar wel hard werken. Ik vind dat je moet waarmaken wat je beloofd. Veiligheid, samenwerking, informatief, adviserend. Teveel om op te noemen. De komende tijd heb ik voldoende werk om mijn energie in mijn vak kwijt te kunnen.

Ik heb inmiddels ook een nieuw uitrustingstuk gevonden. Een chestpack. Onderweg heb ik ondervonden dat het vreselijk vervelend is om steeds je rugzak af te doen als je iets moet pakken.
Met een chestpack (soort extra pakketje/zakje) kan je gemakkelijk kleine voorwerpen even pakken/wegstoppen. Voor info: zie www.chestpack.nl Voor de kosten hoeft U het niet te laten. 50 euro hebt U er een. Bestellen via een sportwinkel/dealer.

Ook mijn wandelschoenen heb ik een grote onderhoudsbeurt gegeven. Enkele naden waren stuk door het lopen in Schotland. Regelmatig natte schoenen en hierdoor enige schade opgelopen. Ik heb een ontzettend goede schoenmaker gevonden bij het Marinecomplex te Den Helder. Voor een gering bedrag zijn mijn schoenen weer als nieuw en klaar voor mijn volgende tocht. Wilt U uw schoenen ook repareren laten bij een expert. Neem dan even contact met mij op dan krijgt U het adres en telefoonnummer van mij. Meerdere schoenen dan kunt U enige korting krijgen. Wij zuinige hollanders willen dit natuurlijk wel even een graantje meepikken.
U krijgt in iedergeval zeker waar voor uw geld.

Dit waren weer de tips van deze maand.

We gaan verder met informatie over mijn komende route la plata.

-Salamanca: eerste traject.
Het eerste stuk betreft de weg van Sevilla tot eventen zuiden van Salamanca. Dit hele gebied werd pas
in de eerste helft van de 13e eeuw op de Moren heroverd.
In hoeverre de christenen die in de Moorse gebieden leefden enige binding hadden met Santiago of er
behoefte aan voelden naar Galicië te pelgrimeren is niet bekend. Enkele losse elementen met betrekking
tot sint Jacob kunnen naar voor gebracht worden maar deze laten niet toe conclusies te trekken over
een eventuele Jacobusverering in Zuid Spanje vóór de reconquista.
Zo wil bijvoorbeeld de traditie dat koning Ferdinand III van Castilië (de Heilige), na de herovering van
Cordoba in 1236, de klokken van de moskee terug naar Santiago de Compostela liet brengen. Deze
klokken waren in 997 na de verwoesting van Compostela door Almanzor, op diens bevel uit de
kerk van Santiago gehaald om door christen slaven naar Córdoba gedragen te worden. Deze eenmalige
onderneming van de heilige koning levert geen enkel bewijs dat hierdoor de bedevaarten naar Santiago
zouden gestimuleerd lijn.
Een element dat wel van invloed zou kunnen geweest zijn op de cultus van de apostel Jacobus was de stichting van de Orde van Santiago te Cáceres in 1170. Deze stichting kwam tot stand onder invloed van koning Ferdinand II van León (1157- 1188). Hij had de stad veroverd op de
Portugezen die er vijf jaar eerder de Moren hadden verjaagd. De eerste concrete taak van de ridders van de Orde was de stad Cáceres te beschermen en de reconquista vanuit León te ondersteunen. In 1172 kwam Cáceres opnieuw in Moorse handen en de definitieve reconquista
liet op zich wachten tot in 1229.

De ridders van de Orde van Santiago bleven actief langs de ruta de la Plata. Naast hun deelname
aan de reconquista behartigden ze ook de repoblación of herbevolking van de heroverde streken.
In een latere fase van haar bestaan werd de Orde ook belast met de zorg voor de pelgrims naar Santiago. Daarvan getuigt nog het grote hospitaal San Marcos in León dat het bezit van de Orde was. De huidige stand van het onderzoek laat echter nog zeer veel vragen open en dus
onbeantwoord.

Samenvattend kan enkel gesteld worden dat het gebied ten zuiden van Salamanca relatief laat - eerst in de 13e eeuw - is opengesteld voor de bedevaarten naar Compostela. Men mag aannemen dat er na de reconquista meer pelgrims uit het zuiden naar Galicië kwamen. Ze konden gebruik
maken van de oude Romeinse weg die echter opvallend arm is aan heiligdommen en hospitalen.
Het niet aanwezig zijn van die instellingen die men op een pelgrimsroute mag verwachten kan
erop wijzen dat het zuidelijkste gedeelte van de ruta de la Plata nooit erg populair is geweest als
camino de Santiago.

Zafra verdient hier een afzonderlijke vermelding. Deze stad ligt 112 km onder Merida en 7 km
ten westen van de ruta de la Plata. Zafra werd in 1241 Op de Moren heroverd door Ferdinand III
maar behield nog ruim een eeuw lang een uitgesproken Moors karakter. In 1394 kwam de familie Suárez de Figueroa in het bezit van de stad. Lorenzo, een telg uit deze familie, stichtte er tussen 1443 en 1446 een hospitaal, gewijd aan sint Jacob.

Het is vandaag zondag en ik kijk uit het raam. Toch wel een uniek gebeuren. Een witte wereld. Lichte sneeuwval. Koud en fris weer.
Mogelijk wel zin in een frisse wandeling. Heerlijk even uitwaaien en bewegen. Geniet van alles om je heen.

Ik wens een ieder weer een heel fijne tijd toe en tot het volgende bericht.

tot ziens....
good bye.....
au revoir....
quizás a más adelante....

Bert Gorter

  • 13 Januari 2010 - 14:20

    Johan Arp:

    hallo Bert
    Leuk om weer wat bespiegelingen van jou te lezen. Plannen volop voor 2010 en 11. Geniet alvast van de voorbereidingen en voorpret. Voor het eerst in mijn belevenis zijn de baantrainingen bij NEA deze week afgelast. Een gevolg van Egmond? Dus dan maar schaatsen.
    hartelijke groet
    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 296644

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: