Na een mooie tocht weer terug in NL - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Na een mooie tocht weer terug in NL - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Na een mooie tocht weer terug in NL

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 September 2009 | Nederland, Purmerend

Hallo beste familieleden,kennissen,(sport)vrienden, collega's etc etc

Ik ben vorige week donderdagavond na een kleine vertraging per vliegtuig aangekomen op Schiphol Amsterdam. De trein teruggekomen en met familie herenigt. Een heerlijk avondmaal stond voor ons klaar. Enigs vermoeid maar toch heel blij om weer zonder kleerscheuren weet thuis te komen.

We hebben een fantastische wandeltocht gemaakt. De westhighlandway is een heel mooi wandelpad dwars door het schotse landschap in de richting van de hoogste berg Ben Nevis.

Het begon enigszins vlak maar gaande weg de tocht begonnen de kleine korte stijle klimmetjes. Met rugzak op niet altijd gemakkelijk.

Ik heb diverse foto's op de website geplaatst.

We verbleven in gereserveerde herbergen, (backpackers) hotels en dergelijke. Zelfs in deze periode waren ze in de avonduren volgeboekt.
(no vacancies).

Het ontbijt (zie foto) bestond echt uit het traditionele schotse bord witte bonen, gebakken bloedworst, bacon, gebakken eieren en dergelijke. De hele dag kon je daar bijna op teren. Na ongeveer 4 a 5 uur wandelen kreeg je pas weer enige trek om iets te gaan eten.

Het weer tijdens onze tocht was heel wisselend. Het had de afgelopen tijd (14 dagen) heel hard geregend. Wij hadden gelukkig enigszins geluk en zowaar brak af en toe het zonnetje door de wolken.

Wat heb je voor deze tocht echt nodig.

We adviseren om niet je tentje mee te nemen. Avonduren heel veel regen.
Reserveer hostess,herberg,hotel vooraf. Dan heb je zeker onderdak.
Goede regenkleding - poncho is geen overbodige luxe. Gebruik high tech kleding, omdat je af en toe bij het klimmen ophoog behoorlijk zweet.
Boven heb je weer warme kleding nodig om je warm te houden. Het kan er heel hard waaien en het is er lekker fris.

De vliegjes hadden wij deze keer niet veel last van, maar we adviseren je om midges te weren.
Hele gemene kleine vliegjes die op je komen en meteen steken. Een petje met netje zorgt ervoor dat je hoofd beschermd wordt. Hemden met lange mouwen is geen overbodige luxe.

Hele goede loop(berg)schoenen, omdat de paden soms erg slecht zijn.
Ook loop je regelmatig over paden waar het water omlaag stroomt.
Af en toe natte voeten????

Zoals jullie kunnen zien heb ik een behoorlijk aantal foto's gemaakt.

Omdat het af en toe regende en de zon doorbrak zul je zeker een keer onderweg een regenboog zien. Je moet dan snel zijn met het maken van foto's, want ze zijn zo weer weg.

Je loopt in ruig bergachtig gebied met soms in het geheel geen huizen of bewoners. De route is redelijk druk qua wandelaars. Maar voorzichtigheid is geboden bij de soms erg ruige keien paden.
Ook zijn soms de dalende paden erg glad door regenval en modder.
Goede loop/bergschoenen zijn heel nuttig en voorkomt zwikken en uitglijden.

Heb na zeven dagen wandelen (zoals wij gedaan hebben) nog zin in een dagje bergwandelen. Dan is de beklimming van de 1360 meter hoge Ben Nevis (zie foto met pad ophoog)
aan het eind nog een extra'tje.
Ik adviseer je om eerst een dag vrij te nemen en een volle dag hiervoor uit te trekken. Deze berg is heel hoog en het pad erg stijl. Het is een hele dagtocht. Regelmatig is de berg gehuld in de wolken of is er onweer. Dan worden het pad naar de top van deze berg afgezet.
Bereid je in iedergeval goed voor, omdat we hebben gehoord dat er in het verleden al dodelijke slachtoffers gevallen zijn bij het beklimmen van deze ogenschijnlijk mooie berg.

Hoop dat U genoten hebt van dit reisverslag. Onderweg heb ik alleen in het Kinghouse hotel een berichtje kunnen plaatsen. Er zijn in de herbergen etc helaas weinig mogelijkheden om op het internet te komen.

Inmiddels ben ik na aankomst in NL meteen weer aan het werk gegaan.
De Kadijkerrun (begeleiding van gehandicapten in zijspanmotoren)is inmiddels door mij met zes collega motoragenten en 51 verkeersregelaars
in goede orde verlopen. Na een afsluitend feest op de Kadijkerkoog (Prinsenstichting Purmerend) met vuurwerk, de volgende ochtend maar weer vroeg aan het werk. Kermis in Purmerend en allerlei andere evenementen in Purmerend en omgeving.
Behoorlijk veel drukte. Ben gelijk weer in het ritme van het werken.
Wel weer even schakelen, maar het leven gaat gewoon weer verder.

Op naar mijn volgende wandeltocht in 2011. Ruta la Plata. Veel voorberedingen en informatie opzoeken. Ik houd U op de hoogte van deze mega wandeltocht in Spanje.

Als afsluiting een spreuk van Paulo Coelho. Ik heb namelijk ontzettend veel geluk om dit te kunnen (blijven) doen.

Geluk is soms een zegening - maar over het algemeen is het een verovering. Het magische moment van de dag helpt ons te veranderen, stuurt ons erop uit om onze dromen te verwezenlijken. We zullen lijden, moeilijke momenten doormaken met vele teleurstellingen geconfronteerd worden - maar alles is voorbijgaand en laat geen sporen na. In de toekomst kunnen we achterom kijken, trots en met geloof in eigen kunnen.

Wens een ieder de komend, laatste soms donkere maanden van dit jaar een hele fijne tijd toe. Geniet van iedere (vrije) dag. We zien elkaar vast later......

Uw wereldreiziger,

Bert Gorter

• 07 September 2009 - 16:15

Anita:

Wat een prachtige foto's. Ik heb stil zitten te genieten....
    Ben bijna jaloers....een wandelweg om in gedachten te houden. Wie weet ooit... in de toekomst...?

Groetjes Anita