De laatste km´ers naar Santiago - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De laatste km´ers naar Santiago - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De laatste km´ers naar Santiago

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 Oktober 2008 | Spanje, Arzúa

Hallo, beste familie, kennissen, vrienden, collegaas

Ik ben inmiddels gewandeld naar het stadje Arzua.

Ik heb de volgende wandelroutes deze dagen gevolgd:

Na portomarin een klein maar een beetje toeristisch stadje gewandeld naar Palas de Rei. Dit was een afstand van 29 km. Het was een glooiend landschap. Je kunt merken dat hier meer regen valt. Het was een regenachtige dag waar ik in de wolken liep. Het regende niet veel maar het was een soort mistige regenval. Ik loop namelijk nog steeds op een hoogte van ongeveer 500 meter. Nagenoeg geen foto´s gemaakt ivm het weer. Het was niet zo interessante dag maar een dag veel langs de wegen richting Santiago lopen. Af en toe saai, maar dit is ook de Camino lopen.

Vandaag vrijdag 17 okt. 2008 omstreeks 07.30 uur pad. Het was nog enigszins donker. Het was vandaag in iedergeval geen regen. Door kleine dorpjes en over paden/wegen. Heuvelachtig met af en toe toch wel steile paden omhoog/omloog. Dat is af en toe zweten.

Gisteren heerlijk een maaltijd gemaakt met enkele canadese pelgrims. Leuk stel die ik de laatste dagen ierdere keer tegenkom.
Gewoon alles bij elkaar even leggen en even kijken wat we kunnen maken.
In de dorpjes hier tussen de iets grotere stadjes is nagenoeg niet te krijgen. Wel brengen ze je soms naar een restaurant met de auto. Niet meer dan drie tegelijk. Wij gedrieen hebben in iedergeval rijst/spagetti en ratatouille gemaakt. Een uitstekende maaltijd voor de pelgrim die gemiddeld genomen ongeveer 20 a 25 km of meer aflegd.

Vandaag ben ik gelopen naar het stadje Arzua vanaf de herberg in Casanova. De herberg was simpel maar toch voldoende. De afstand die ik vandaag gewandeld heb is 24 km.
Vertrokken om 07.30 uur en aankomst ongeveer 12.30 uur. Met een enkele korte pauze tussendoor. Het bekende bakkie koffie.

Ik loop nu door een streek waarvan de bewoners toch enigszins stug zijn. Geen groet en olas....(hallo)
Helemaal niets. Er komen hier diverse routes bij elkaar. Camino noord (noordspanje), Camino Portugal etc. Ze worden waarschijnlijk gek van die honderden/duizenden pelgrims die hier langs hun huizen lopen.

Morgen de op een na laatste etappe van 19 km naar het plaatsje Pedrouzo.
Daarna de laatste dag van deze route naar Santiago van 22 km. Dus nog 31 km naar het (sub) einddoel Santiago de Compostella.

Daarna heb ik nog diverse keuze(s)/mogelijkheiden, want mijn vliegtuig vliegt pas op 14 november 2008 richting Holland.

Jullie hebben gemerkt dat mijn tocht zeer voorspoedig is verlopen. Dit komt, omdat ik mijn schema enigszins heb aangepast. Ik had een schema van 5 dagen wandelen en 2 dagen rust. Maar dit bleek niet te werken. Na twee dagen rust worden je benen zo stijf dat je enkele dagen nodig hebt om weer op gang te komen. Je kunt dus beter 1 dag rust houden (om een stadje te bekijken) en daarna vlot weer verder te gaan. Ik denk dat dit gevoel heel persoonlijk is. Ieder mens is uniek en je moet zelf voelen hoe je deze tocht gaat maken. Met name de afstand per dag zijn heel belangrijk. In Palas del Rei ontmoette ik namelijk een nederlander die totaal verkeerde keuze(s) gemaakt had. Zijn voeten gingen totaal kapot en hij moest een dokter consulteren. Hij moest stoppen. Tenen die begonnen te ontsteken en heeeeeel veeeeeeel pijnlijke blaren. Ik had hem al geadviseerd om rustiger aan te doen. Maar ja ..... ze luisteren niet altijd naar pelgrims met meer ervaring. Zo heb ik de laatste dagen heel veel afvallers ontmoet. Allemaal teveel km of te snel gelopen.

Zoals U kunt lezen zijn dit dus de laatste loodjes. Jullie zullen je nu wel afvragen hoe het met mijn (geestelijke) gesteldheid gaat.
Ik heb inmiddels zoveel indrukken onderweg opgedaan dan ik toch wel heel erg van onder de indruk ben.
De tocht, de natuur, de gesprekken met de andere pelgrims uit allerlei landen etc etc. Ik neem nu niet zoveel meer op. Je merkt dat deze laatste dagen je aan het aftellen bent. We naderen nu met hele grote sprongen het (voorlopige) einddoel Santiago de Compostella. Ik ben heel benieuwd hoe deze stad eruit ziet. Het schijnt een hele mooie stad te zijn met allerlei mooie gebouwen, cathedralen, kerken etc. Ik heb genoeg tijd om deze stad in zijn geheel te bezoeken/te bekijken.

Ik zit nu achter een computer van een restaurant, alwaar ik een pelgrimsmenu gegeten hebt. Deze menu´s zijn overal langs de route in de bars/restauranten te krijgen. Een voudig maar voedzaam. Je moet even afwachten wat je krijgt, maar over het algemeen is het redelijk. De winkels zijn tussen de middag (14.00 uur en 1700 uur) dicht. Je kunt dan niets krijgen/kopen in de winkels.
Meestal ben ik net voor 14.00 uur in een stad en haal even snel boodschappen. Vanavond eet ik brood met kaas en tomaat. Morgen weer een dag langs de route. Bocadillo´s. Een broodje met kaas/chorisso of iets anders. En natuurlijk cafe con leche granda. (koffie met melk groot)

Zoals jullie kunnen lezen is het leven van een pelgrim heerlijk en eenvoudig, maar soms is het wel degelijk afzien ivm grote afstanden danwel door het wisselende weer.

Mijn volgende bericht(en) komt waarschijnlijk vanuit mijn (sub) einddoel Santiago de Compostella.
Dit zal waarschijnlijk zondagmiddag zijn.

Vanuit Noord Spanje groet ik U.

Adios uit Arzua.

Jullie pelgrim uit Holland

Bert.

• 17 Oktober 2008 - 17:43

Anita:

Hallo Bert,

Ik heb genoten van al je verhalen en ben eigenlijk wel een heel ietsie pietsie jaloers. Mijn droom, als ik 50 wordt naar Santiago gaan, heb jij al bijna waargemaakt. Super. Geniet nog van het laatste deel en zeker van het stuk naar Finisterra....Succes.

Groetjes Anita, zomaar een fan die bij toeval op jou site terecht gekomen is.

• 18 Oktober 2008 - 10:44

Chris De Marinier:

Hoi Bert, wat ben ik onwijs trots op je!! Ik heb je verslagen gelezen en ik heb van jouw verslagen genoten! Ik vertrek 30-10 richting San Sebastian en daarna 'cruisen' door Spanje met mijn oude dienstmaat. Groet, je 'Bajesmaat' Chris