Aangekomen in de grote stad Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Aangekomen in de grote stad Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Aangekomen in de grote stad Leon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Oktober 2008 | Spanje, León

Hallo beste mensen,
Ik ben giseren aangekomen in de stad Leon. De entree was een beetje vreemd, want we wandelden via een de zijkant van een autoweg de stad binnen. Maar de aanblik van de grote stad zo dalend was schitterend.
Wellicht dat in de toekomst er een speciaal pad komt.

In iedergeval via de wandelroute de stad ingelopen. De etappe gisteren was 18 km. Een korte afstand deze dag. Omstreeks 11.30 uur na vier uur wandelen. Na een douche en het bekende wasje de stad snel ingelopen. Het oude centrum van Leon is heel mooi. Een schitterende kathedraal en bijzondere kerken en gebouwen. Een klein museum met allerlei hele oude kloosterboeken. De boeken stonden gerangschikt en vielen bijna uit elkaar.

Ik had het geluk in de cathedraal een trouwerij mee te maken. Orgelmuziek en een zangeres maakte het een bijzondere ervaring.

Hierna bleek er een soort arabische markt te zijn met allerlei stalletjes en muziek.Veel lekkere hapjes.

Ontzettend veel mazzel om dit precies in mijn weekeind te hebben.

De afgelopen dagen over een soort plateau gelopen. Dit was het zwaarste gedeelte van de Camino.
De pelgrims nemen soms de bus ivm de hitte of omdat ze het te zwaar vinden. Lopen over kiezelpaden en soms heeeeeeel laaaaaange paden langs de asfalt weg. Kale vlake waarvan het hooi gemaait is.
Mentaal moet je sterk zijn om dit leuk te vinden. Ik heb dagen gemaakt van gemiddels 20 km per dag. Herbergen uitgezocht die als goed te boek stonden.

Een herberg van de week was wel heel bijzonder. Was een herberg van leem.
De palen van hout. Een oud verbouwd klooster beheerd door een jong stel.
Ontvangst was hartelijk. Een aantal tradities meegemaakt. Samen eten klaa maken. Samen een maaltijd. En een speciale mis voor alle pelgrims.
Helaas was ik even te druk met een aantal canadezen die ik wilde helpen met blaren doorprikken en tapen.
Ik sta nu in de boeken als de WONDER DOKTER. Ze liepen plotseling nu weer ruim 25 km per dag met hun dagrugzakjes. Ik kwam ze nu weer tegen in de stad Leon. Ze waren ontzettend dankbaar en hebben gelijk sporttape gekocht. Het wondermiddel.

Ik gebruik die sporttape al enkele weken niet meer, want mijn voeten zijn uitgehard.

Je maakt heel veel contacten mee onderweg. Internationaal.
Praten schakelen in frans,engels,duits en soms nederlands.

Soms denk je wel eens die gaan snel, maar zij gaan soms met de trein of autobus verder. Zij lopen trajecten.

Gisteren meegemaakt dat er een filmploeg was. Enkele finnen werden gefilmd. Zij lopen de camino en er wordt een documentaire gemaakt.
Gkozen om gevolgd te worden tijdens hun camino tocht. Ik heb even met een van deze finnen gesproken onderweg. Leuk gesprek gehad.
Hij maakte voor mij een foto bij de entree naar Leon.

Ik heb volgens mij heel veel foto´s gemaakt. Echter soms worden het maken van foto´s belemmerd doordat de spanjaarden de electriciteit via hoogspanningskabels doen. Horizon vervuiling.

Maar wat wel goed is dat er hele grote windmolens staan op sommige bergruggen. Dit levert schone eletriciteit op en is toch wel een leuk gezicht zo uit de verte.

Vandaag lekker een rustdag. Na dit soms wel saaie looptraject een must.
De stad verder verkennen en nu even een internetcafe ingedoken om jullie even weer een berichtje te geven over mijn belevenissen. Een kopje koffie en 1 uur gratis internet.
(koffie wordt koud ....even slurpen)

Wat de komende dagen. We gaan lekker verder. Geen blessures. Af en toe wel spierpijn en een klein onwillig spiertje. Doch door mijn massage snel te verhelpen.

Tijdens deze etappe toch wel enkele uitvallers gezien. Een vrouw die onderweg instort en huilt.
Mensen die met de bus doorgaan, omdat zij blessures hebben opgelopen.

De kilometers beginnen op te lopen.
700 km zit erop. Het is nog ongeveer 300 km naar Santiago.
Dit is 2/3 van het spaanse deel van de Camino.

Dus nog enkele dagen lopen. Het landschap zal nu weer veranderen. Glooiend en meer groen. We gaan richting de bergen. Twintigers qua km is goed. Ik heb geen haast.
Ik geniet er weer iedere dag van.
Heerlijk buiten genieten van de buitenlucht - wind - zon en de vrijheid van het buitenleven.

Het weer is nog steeds goed. Het is wel koud in de ochtend uurtjes.
De afgelopen dagen vroor het iets op de grond. Daarna wordt het snel warmer. Mijn goretex jas en mutsje doen goede zaken. Een must om bij je te hebben. Nu even niet in een korte broek helaas. Dus geen bruine benen....brrrrrr

De overnchtingen zijn toch wel bijzonder. De accomodaties van de herbergen varieren. Soms heel weinig comfort. Koude douche. Andere hebben zelfs internet en allerlei andere voorzienen. In de steden is het over het algemeen uitstekend verzorgd.

Het is ook mogelijk om soms eens een hostel of hotelkamer te nemen.
Echter ik heb alleen nog maar in mijn tentje en in herbergen geslapen.
Er is dus altijd wel iets om te overnachten.

Je hoort wel eens moet ik alleen gaan lopen of met z´n tweeen.
Ik adviseer om alleen te gaan als je wil gaan pelgrimeren. Wil je toch samen dan kan dat natuurlijk ook. Neem dan af en toe een hotelkamer. Veel comfort veel privacy en geen gesnurkt etc. Je kunt dan samen genieten van de camino.

Nu beste mensen dat was weer eens een berichtje van jullie pelgrim onderweg naar Santiago.

Ik hoor dat mijn berichten goed worden gelezen. Leuk om dit te horen.
Wellicht maak ik dat er meer mensen deze camino gaan lopen of fietsen. Want fietsen kan natuurlijk ook vanuit nederland. Dit kan je binnen een maand doen. Lopen wordt iets langer zoals je hebt gelezen.

Dit is weer voor dit weekeinde.
Wellicht volgende week weer een berichtje.

Allerbeste groetjes uit Leon.

Plegrim
Bert

• 05 Oktober 2008 - 12:58

Rob Luik:

Hoi Bertje.

Met veel interesse je reisverslagen gevolgd. Ik vind het heel knap wat je doet en heb er bewondering voor zo in je uppie !!
    Ik hoop voor je dat je eindstreep zonder problemen zal halen en heb hier alle vertrouwen in. Heel veel sterkte toegewenst (ook namens Jeanne) vanuit een nat, koud en winderig Holland.

• 05 Oktober 2008 - 14:30

Carrie Knip:

Hoi Bert,
    ik neem mijn petje voor je af en maak een diepe buiging. Wat een super prestatie. Ik vind je verhalen geweldig om te lezen. Ik hoop dat je het laatste 'stukkie' nog onwijs veel mooie landschappen zult zien, dat het weer goed moge blijven en nog meer leuke mensen tegenkomt. Geniet ervan Bert!

• 05 Oktober 2008 - 23:21

Ruud En Wilna:

Hallo Pelgrim Bert (Frits),
    Ook in het verre en warme Curacao worden jouw verrichtingen door ons gevolgd.
    Als ik voldoende energie zou hebben gehad had ik graag met jou deze opdracht hebben willen voltooien.
    Hou je taai en geniet met volle teugen!
    Ruud B.

• 06 Oktober 2008 - 05:30

Loek Schilder:

Bert, wat prachtig allemaal, ben onder de indruk. Wat een inspanning. Veel succes.