Aangekomen in de grote stad Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Aangekomen in de grote stad Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Aangekomen in de grote stad Leon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Oktober 2008 | Spanje, León

Hallo beste mensen,
Ik ben giseren aangekomen in de stad Leon. De entree was een beetje vreemd, want we wandelden via een de zijkant van een autoweg de stad binnen. Maar de aanblik van de grote stad zo dalend was schitterend.
Wellicht dat in de toekomst er een speciaal pad komt.

In iedergeval via de wandelroute de stad ingelopen. De etappe gisteren was 18 km. Een korte afstand deze dag. Omstreeks 11.30 uur na vier uur wandelen. Na een douche en het bekende wasje de stad snel ingelopen. Het oude centrum van Leon is heel mooi. Een schitterende kathedraal en bijzondere kerken en gebouwen. Een klein museum met allerlei hele oude kloosterboeken. De boeken stonden gerangschikt en vielen bijna uit elkaar.

Ik had het geluk in de cathedraal een trouwerij mee te maken. Orgelmuziek en een zangeres maakte het een bijzondere ervaring.

Hierna bleek er een soort arabische markt te zijn met allerlei stalletjes en muziek.Veel lekkere hapjes.

Ontzettend veel mazzel om dit precies in mijn weekeind te hebben.

De afgelopen dagen over een soort plateau gelopen. Dit was het zwaarste gedeelte van de Camino.
De pelgrims nemen soms de bus ivm de hitte of omdat ze het te zwaar vinden. Lopen over kiezelpaden en soms heeeeeeel laaaaaange paden langs de asfalt weg. Kale vlake waarvan het hooi gemaait is.
Mentaal moet je sterk zijn om dit leuk te vinden. Ik heb dagen gemaakt van gemiddels 20 km per dag. Herbergen uitgezocht die als goed te boek stonden.

Een herberg van de week was wel heel bijzonder. Was een herberg van leem.
De palen van hout. Een oud verbouwd klooster beheerd door een jong stel.
Ontvangst was hartelijk. Een aantal tradities meegemaakt. Samen eten klaa maken. Samen een maaltijd. En een speciale mis voor alle pelgrims.
Helaas was ik even te druk met een aantal canadezen die ik wilde helpen met blaren doorprikken en tapen.
Ik sta nu in de boeken als de WONDER DOKTER. Ze liepen plotseling nu weer ruim 25 km per dag met hun dagrugzakjes. Ik kwam ze nu weer tegen in de stad Leon. Ze waren ontzettend dankbaar en hebben gelijk sporttape gekocht. Het wondermiddel.

Ik gebruik die sporttape al enkele weken niet meer, want mijn voeten zijn uitgehard.

Je maakt heel veel contacten mee onderweg. Internationaal.
Praten schakelen in frans,engels,duits en soms nederlands.

Soms denk je wel eens die gaan snel, maar zij gaan soms met de trein of autobus verder. Zij lopen trajecten.

Gisteren meegemaakt dat er een filmploeg was. Enkele finnen werden gefilmd. Zij lopen de camino en er wordt een documentaire gemaakt.
Gkozen om gevolgd te worden tijdens hun camino tocht. Ik heb even met een van deze finnen gesproken onderweg. Leuk gesprek gehad.
Hij maakte voor mij een foto bij de entree naar Leon.

Ik heb volgens mij heel veel foto´s gemaakt. Echter soms worden het maken van foto´s belemmerd doordat de spanjaarden de electriciteit via hoogspanningskabels doen. Horizon vervuiling.

Maar wat wel goed is dat er hele grote windmolens staan op sommige bergruggen. Dit levert schone eletriciteit op en is toch wel een leuk gezicht zo uit de verte.

Vandaag lekker een rustdag. Na dit soms wel saaie looptraject een must.
De stad verder verkennen en nu even een internetcafe ingedoken om jullie even weer een berichtje te geven over mijn belevenissen. Een kopje koffie en 1 uur gratis internet.
(koffie wordt koud ....even slurpen)

Wat de komende dagen. We gaan lekker verder. Geen blessures. Af en toe wel spierpijn en een klein onwillig spiertje. Doch door mijn massage snel te verhelpen.

Tijdens deze etappe toch wel enkele uitvallers gezien. Een vrouw die onderweg instort en huilt.
Mensen die met de bus doorgaan, omdat zij blessures hebben opgelopen.

De kilometers beginnen op te lopen.
700 km zit erop. Het is nog ongeveer 300 km naar Santiago.
Dit is 2/3 van het spaanse deel van de Camino.

Dus nog enkele dagen lopen. Het landschap zal nu weer veranderen. Glooiend en meer groen. We gaan richting de bergen. Twintigers qua km is goed. Ik heb geen haast.
Ik geniet er weer iedere dag van.
Heerlijk buiten genieten van de buitenlucht - wind - zon en de vrijheid van het buitenleven.

Het weer is nog steeds goed. Het is wel koud in de ochtend uurtjes.
De afgelopen dagen vroor het iets op de grond. Daarna wordt het snel warmer. Mijn goretex jas en mutsje doen goede zaken. Een must om bij je te hebben. Nu even niet in een korte broek helaas. Dus geen bruine benen....brrrrrr

De overnchtingen zijn toch wel bijzonder. De accomodaties van de herbergen varieren. Soms heel weinig comfort. Koude douche. Andere hebben zelfs internet en allerlei andere voorzienen. In de steden is het over het algemeen uitstekend verzorgd.

Het is ook mogelijk om soms eens een hostel of hotelkamer te nemen.
Echter ik heb alleen nog maar in mijn tentje en in herbergen geslapen.
Er is dus altijd wel iets om te overnachten.

Je hoort wel eens moet ik alleen gaan lopen of met z´n tweeen.
Ik adviseer om alleen te gaan als je wil gaan pelgrimeren. Wil je toch samen dan kan dat natuurlijk ook. Neem dan af en toe een hotelkamer. Veel comfort veel privacy en geen gesnurkt etc. Je kunt dan samen genieten van de camino.

Nu beste mensen dat was weer eens een berichtje van jullie pelgrim onderweg naar Santiago.

Ik hoor dat mijn berichten goed worden gelezen. Leuk om dit te horen.
Wellicht maak ik dat er meer mensen deze camino gaan lopen of fietsen. Want fietsen kan natuurlijk ook vanuit nederland. Dit kan je binnen een maand doen. Lopen wordt iets langer zoals je hebt gelezen.

Dit is weer voor dit weekeinde.
Wellicht volgende week weer een berichtje.

Allerbeste groetjes uit Leon.

Plegrim
Bert

  • 05 Oktober 2008 - 12:58

    Rob Luik:

    Hoi Bertje.

    Met veel interesse je reisverslagen gevolgd. Ik vind het heel knap wat je doet en heb er bewondering voor zo in je uppie !!
    Ik hoop voor je dat je eindstreep zonder problemen zal halen en heb hier alle vertrouwen in. Heel veel sterkte toegewenst (ook namens Jeanne) vanuit een nat, koud en winderig Holland.

  • 05 Oktober 2008 - 14:30

    Carrie Knip:

    Hoi Bert,
    ik neem mijn petje voor je af en maak een diepe buiging. Wat een super prestatie. Ik vind je verhalen geweldig om te lezen. Ik hoop dat je het laatste 'stukkie' nog onwijs veel mooie landschappen zult zien, dat het weer goed moge blijven en nog meer leuke mensen tegenkomt. Geniet ervan Bert!

  • 05 Oktober 2008 - 23:21

    Ruud En Wilna:

    Hallo Pelgrim Bert (Frits),
    Ook in het verre en warme Curacao worden jouw verrichtingen door ons gevolgd.
    Als ik voldoende energie zou hebben gehad had ik graag met jou deze opdracht hebben willen voltooien.
    Hou je taai en geniet met volle teugen!
    Ruud B.

  • 06 Oktober 2008 - 05:30

    Loek Schilder:

    Bert, wat prachtig allemaal, ben onder de indruk. Wat een inspanning. Veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 296709

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: