Laatste dagen voor vertrek naar startpunt - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Laatste dagen voor vertrek naar startpunt - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Laatste dagen voor vertrek naar startpunt

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 Augustus 2008 | Nederland, Purmerend

Beste familieleden,kennissen,sport/vriendencollegaas,
Het is bijna zover. Nog maar even twee nachtdiensten en het is vakantie. Heerlijk een week genieten van onze vakantie. En daarna gaat het voor mij beginnen. Het startpunt Eauze in Zuid Frankrijk.

De rugzak is gepakt. Het gewicht lijkt mee te vallen. Wellicht dat ik er nog iets uithaal.
Je leest eigenlijk nog niet eens zoveel over wat je bij zo'n tocht nu toch eigenlijk mee moet nemen.
Men zegt al snel alles wat je thuis laat hoef je niet mee te sjouwen, maar ik ben 9 weken onderweg en dan moet je toch wel enkele belangrijke zaken bij je hebben. Voor degenen die ook voornemens zijn om zo'n tocht te maken maak ik even een kort lijstje:

Aan alle goederen de eis dat het zo licht mogelijk in gewicht zijn en functioneel zijn tijdens het wandelen. Dus als U het echt nodig hebt.

Uiteraard de rugzak
Eisen: licht
Volume: 60 a 65 liter evt uitbreidbaar 5 liter.
Kwaliteit: moet aangenaam op de rugzitten met goede schouderbanden.
Goed heupband want daar komt meeste gewicht op te zitten.
Voldoende vakjes om kleine goederen op te bergen. Verder handig een vak voor de waterzak met slangetje naar buiten (opening in rugzak).

Slaapzak: eis licht in gewicht
diverse temperaturen ivm de bergen.
Dus tot -5 is voldoende en ook niet te warm ivm de woestijn in Spanje.

Slaapmatje: licht en sterk.
Zelf floating matje.

Kussentje voor het hoofd.
Opblaasbaar model.

Klein brandertje met 1 x gas tankje.
Ik heb de reserve niet meegenomen ivm het gewicht. Vol tankje voor twee weken is voldoende. Er zou genoeg te krijgen zijn onderweg.

Pannetjes 2x met handvaatje.
Kruiden/zout/zouttabletten/

Lepel/vork/ zakmes / aansteker.

Verbandpakje verkrijgbaar bij ANWB.
Aanvulling: zonnecreme/tekentang
pinset/ asprine / anti diaree /
(anti)vliegencreme /
kamperspiritus (voor de voetjes)
arnica gel (insmeren van beurse
voeten/schouders etc)
papieren zakdoekjes / toiletrol (WC)
hygienische gel voor de handjes
zeep / haarwasmiddel/
reparatiesetjes kleding en slaapmatje/

Compressiezakken voor slaapzak,kleding.
(drooghouden/ruimtebesparend)

Noodvoorziening(en)
nooddeken/fluitje/mobiele telefoon
aansluiting met mijn zaklamp die oplaatbaar middels een slinger.(zonder batterijen)
8 Repen en 3 maaltijden/koffie/
cup en soep 10 x

Boekjes Frankrijk en de pelgrimsroute door Noord Spanje.
1 x kaart omgeving Santiago de La Compostelle. (kun je ook later tp kopen)

Geld: euro 300 euro
Credit Card en Europas. Er zijn onderweg voldoende pinautomaten tijdens de pelgrimsroute. Bij mij de eerste 200 km niet. (dus rekening mee houden)

Wandelstok verstelbaar. Dit is gemakkelijk voor het lopen in de bergen. Ballans en goede afzet. Ook fijn bij het afdalen in de bergen met rugzak.
wandelstok aan zijkant rugzak.

Het tentje is een persoons.
Eureka Spitfire solo, 1,1 kg.
kleur grijs. Snel en gemakkelijk op te zetten.
Neem een enkele extra haring mee, want die erbij zitten zijn erg licht en buigzaam. (2x steenharing)

Slippers super licht

Wandelschoenen. Perfect comfort.
Moeten goed ingelopen zijn.
Goede veters (reserve mee)
Goretex. Ik zweer bij Meindels wandelschoenen.

Zonnebril voor de woestijn in Spanje.
Niet alleen voor het stof, maar ook voor de felle zon.

Goede zonnecreme is niet overbodig om mee te nemen. (op tijd insmeren
van nek/knieholte/neus en oren - dus alle blote delen)

Kleding: Neem niet teveel mee.
2 x lichte wandelbroek met afritsbare broek (wordt kort)
3 x sokken, model Falke wandelsokken.
Uitstekend en voorkomt blaren.
Neem sporttape mee voor de zere plekjes. Werkt uitstekend. Je kunt blijven doorlopen. Wacht niet tot er blaren ontstaan. Zere plek tape erop.
Kamperspiritus voor de voetjes.
Heerlijk fris om je voeten te verzorgen. Maar je voeten worden ook harder. Ruim een week voor het wandelen je voeten insmeren enkele malen per dag en voila. Geen blaren.

Verder mee:
ondergoed/sokken/shirts snel drogend en gemakkelijk te wassen/
Een goretex jas voor de koude in de bergen (door de pyreneeen) en voor als je stopt. (je zweet - pas op voor afkoelen!!!)
Een vestje - hightec materiaal neemt geen vocht op en is warm. Nachten kunnen koud zijn in de bergen en in de woestijn.

Paspoort/europas-bankpas/creditcard
zorgpas (cz) europees, reisverzekering (ohra via CZ)
vliegticket terugreis (heb ik ruim van te voren geboekt via internet)

Tip van een marinier:
Rolo's en mars(en) meenemen voor de extra energie. Even honger of energie te kort. Even snoepen en je hebt weer energie.

Drinken: waterzak/camelbag in je rugzak. 2 liter is ruim voldoende.
Onderweg voldoende water bij te tanken. Ongeveer 2 liter per dag moet je drinken. Dus als je gelegenheid hebt om onderweg in een dorpje te drinken ---- doen- drinken
drinken drinken.

Onder de middag eten als je de gelegenheid hebt.

Stop op tijd en loop niet teveel.
25 km per dag met een rugzak is voldoende. Begin rustig met lopen.
Spieren en pezen hebben z'n tijd nodig om te wennen. Op tijd stoppen om een slaapplaats te regelen.
Pauzes: 2 uur lopen half uur pauze.
Tussen de middag een uur pauze.
Lekker genieten en eten tussen de middag. Middagdutje kan geen kwaad.
(siesta). Je bent niet in NL.

Mobiele telefoon: alle noodnr's
in je telefoon zetten.
Thuisfront 0031 ervoor.
Helpdesk/hulpdiensten/blokkeren
credit card/bankpassen etc.
Fototoestel digitaal licht met oplader.

Pet/hoofddeksel voor bescherming
van je hoofd. (fel zonlicht)

Voor degene die er wat mee hebben wil ik dit niet onthouden:

Geestelijke begeleiding

In pelgrimservaringen zitten veel aanknopingspunten voor geestelijke begeleiding. De symbolen van de weg, de levensweg, is daarbij belangrijk.
Op zer veel vreschillende manieren kan onderweg iets van het goddelijke worden ervaren. Deels is het een kwestie van duiden, maar natuurlijk ook van taal vinden.
Het blijkt voor sommige pelgrims belangrijk te zijn om spiritualiteit aan te reiken. Zij hebbbn er zelf geen woorden voor. Het is belangrijk nieuwe taal voor pelgrims te vinden. Taal waarmee zij hun ervaringen op een diepere laag kunnen verwoorden.
De pelgrimstocht verdiept de ervaringen. Gaandeweg komt de pelgrim op diepere lagen terecht.
Er komen wezenlijke vragen naar boven. Geestelijke begeleiding rondom de pelgrimstocht kan tot extra vruchten leiden.

Vertaling naar concrete handreikingen:
Overweeg of je iemand als begeleider van je tocht op afstand zou willen om zo mogeijk je pelgrimservaring nog vruchtbaarder te maken. Een denkbare vorm zou kunnen zijn om voor je pelgrimstocht een gesprek tehebben, tijdens de tocht met elkaar te schrijven en na afloop van de tocht een in overleg te bepalen vorm van debriefing te houden.
- Maak onderweg dagboek aantekeningen.

Een zegen als afronding is misschien voor sommige lezers te veel, maar ik ga toch zo even afsluiten....

Het latijnse woord voor zegen is BENEDICERE
Dit woord kan gesplitst worden in bene en dicere. Bene betekent goede.
Dicere betekent spreken.
Letterlijk "goed spreken dus".
Als iemand mij de pelgrimszegen geeft, wenst hij/zij mij een goede, gezegende tocht toe.

Ik ga dus nu heel snel mijn tocht maken. Ik wens U allen een hele fijne tijd toe en veel leesplezier op mijn website. Ik probeer zoveel als mogelijk mijn tocht via het internet aan te vullen.

Ik sluit bijna af....

Vrede met wat het was
vreugde met alles wat onderweg is
en alle goeds voor uw verdere pelgrimsreis door het leven.

En als laatste:
Nico mijn sportmaatje (hij weet wel wie).

Heel veel sterkte met het herstel van je lichamelijke dipje. Neem de tijd voor het herstel en na mijn tocht kom ik weer bij je langs.
Au revoir

U allen tot ziens.... na mijn vakantie en pelgrimswandeltocht.

Bert Gorter

• 27 Augustus 2008 - 12:23

Johan Arp:

Beste Bert
    Eindelijk is het dan (bijna)zover. Aan de prima voorbereiding zal het niet liggen. Ik hoop dat de reis beantwoordt aan jouw verwachtingen en dat jouw levensvisie verrijkt zal worden.
    Succes, groeten aan Norma en veel plezier, ook namens ietsje.
    Johan

• 27 Augustus 2008 - 12:51

Cor :

Bert,

Wij wensen je (jullie) een prachtige wandeltocht en een heerlijke vakantie met heel veel plezier en mooi weer. Geniet van de natuur, de mensen en natuurlijk de onvergetelijke wandeling!

Het gaat je zeker lukken en we zien je (jullie) graag gezond terug in Holland, maar ook in Belgenland voor wellicht een apre-wandeling.

Heel veel succes en bij deze krijg je op voorhand van ons al de bijnaam "Pelgrim Bert".

Vanuit Soesterberg de hartelijke groeten en nogmaals veel succes. We houden de website in de gaten!

• 28 Augustus 2008 - 07:42

Bert En Jose:

Hoi Bert, We wensen je heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel succes!

• 28 Augustus 2008 - 10:13

Chris (De Marinier):

Veel plezier Bert, geniet van elke stap en van het itzicht. En als je een dipje hebt bedenk dan dat er 1000-en jou zijn voorgegaan en dat er altijd aan je gedacht wordt. Ik hou je site in de gaten!! Bon voyage et a bien tot, Chris
    (PS: neem een klein spiegeltje en fluitje mee voor als je in de bergen en woestijn bent!! Vertel aan de herbergier waar je vertrekt altijd wat je volgende doel is en wat de verwachte tijd van aankomst is!!)

• 08 September 2008 - 11:57

Norma:

Afgelopen donderdag 4 september was het zover;
    het begin van zijn tocht
    startpunt Eauze. Rugzak op met de schelp, een St. Jacobsschelp voor herkenning van de echte pelgrims, ja ,ja .

Bert heeft die eerste dag kennis gemaakt met Engelse mensen met een tweede huis in Frankrijk,dus een slaapplaats, een diner en een Engels ontbijt, dat wel heel Frans bleek te zijn, maar toch wel een heel bijzonder begin van de tocht.

De tweede dag was warm en zonnig ( in Nederland en noord Frankrijk regen)
    het af te wandelen traject was langs een kanaal en over asfalt, eindbestemming Aire le dÓr, alwaar een groot glas zilt nat de ergste dorst heeft geblust
    (hoezo zwaar)

Zaterdag begon met heel veel regen, die behoorlijk lang aan hield.
    Een lange tocht en toch ook wel stijve benen maar hij zit nu in Arzacq Arraziguet in een pelgrims slaapplaats met andere Franse wandelaars.
    Vive la France en heel gezellig.