Trainen voor wandeltocht en tip 10 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Trainen voor wandeltocht en tip 10 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Trainen voor wandeltocht en tip 10

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

20 Augustus 2008 | Nederland, Purmerend

Beste familie, vrienden, kennissen, collegaas,

Ik ben weer terug in Purmerend na mijn trainingstocht.
Zondag heb ik Den Helder - Bergen aan Zee gelopen. Totaal ongeveer ruim 35 km met een rugzak van ruim 15 kg. Een hele fijne leuke route gelopen langs het strand. Alleen de dijken in het middenstuk bij petten
was enigszins saai. Met name het lopen over asfalt. Wel fantastisch om zo langs het noordzeestrand te lopen. Ik kan het een ieder aanbevelen. Echter je krijgt er wel
pijnlijke voeten van en de rugzak moet wel weer even wennen. De spierspijn(en) zijn inmiddels al weer gezakt en we lopen iedere dag weer ons rondje naar het werk.
Helaas de route naar Egmond aan Zee niet kunnen afmaken ivm de zeer slechte weersomstandigheden. Met name de hoosbuien en de wind speelde aan het eind van de zondag zijn rol.
Dus die dag alleen maar doorlopen tot het droog was.

Ik heb in iedergeval weer een aantal zaken op orde gemaakt. Met name dat mijn matrasje ingepakt moet worden in een plastic vuilniszak. Deze kan je weer gebruiken als je ergens op de grond wil gaan zitten onderweg.
Verder bleek een compressiezak defect te zijn. Deze heb ik inmiddels teruggebracht naar de winkel. Handig zijn deze compressiezakken, want het maakt je volume van je goederen in je rugzak klein en compact. Ook makkelijk uit te sorteren. Je hebt Large en Medium. De medium maat is zo blijkt groot genoeg. Large is daadwerkelijk ook (erg) groot.

De tip dat je niet teveel moet meenemen is goed bedoelt en moet je ook daadwerkelijk toepassen. Met name als je zulke grote afstanden als moi gaat afleggen. Iedere kg is er een. Die ga je geheid voelen onderweg.

Vandaag is de organisatie rond bankpasjes/creditcards afgerond.
Ook bezig met afsluiten van een tijdelijke reisverzekering. Mocht mij iets onderweg overkomen dan hoeven de thuisblijvers zich geen zorgen te maken over evt. kosten voor transport/ziektekosten etc.
Via onze collectieve zorgverzekering CZ af te sluiten tegen een redelijke prijs. (o,80 euro per dag - max 180 dagen af te sluiten bij Ohra bij CZ)

De waterzak in rugzak uitgeprobeerd.
2 liter zak is ruim voldoende. Deze was nieuw en het water smaakte naar plastic. Tip: De zak een aantal keren uitspoelen met water. De smaak van het water wordt dan neutraler.
Geen zoetstoffen in deze waterzak doen, want de smaak krijg je er niet meer uit. (eigen ervaring).

Verder een aantal onderdelen van rugzak/hoezen etc waterdicht gemaakt.
Bleek toch niet helemaal goed waterdicht te zijn. Een aantal keren inspuiten buiten in de open lucht zal de waterdichtheid verbeteren.

Ik kan verder een ieder aanraden om ook even naar je zorgverzekeringspas te gaan kijken. Hebt U een europese zorgpas aangevraagd? Deze hebt U nodig als U in het buitenland medische zorg nodig hebt. Bij het niet hebben van zo'n pas loopt U risico's dat U de nota's (ook dure) moet betalen. (creditcard is dan de laatste oplossing).

Verder kan ik U de tip gegeven om ook uw paspoort / ID kaart ruim van te voren even te bekijken of de geldigheid. Dan komt U vlak voor uw vakantie of trip niet voor een verrassing te staan.

We gaan dit bericht weer afsluiten met een tip:

Symbolen en rituelen
Symbolen zijn uiterlijke kenmerken die het zinnebeeld vormen van het als pelgrim onderweg zijn.
Rituelen zijn de vaste handelingen en patronen tijdens het onderweg zijn als pelgrim.
Het gaat zowel over seculiere als om religeuze en spirituele rituelen. Deels zijn het algemene rituelen en deels gaat het om specifieke pelgrimsrituelen.
Sommige pelgims leggen de nadruk op eigen rituelen en bereiden die thuis al voor, terwijl anderen zich meer voegen in wat zich aandient. Religieuze of spirituele rituelen duiden op verbondenheid met datgene wat niet te benoemen is. Het aansteken van een kaarsje blijkt voor sommige mensen een heel belangrijk titueel te zijn. Of gewoon even een yoga oefening doen met je ogen dicht.

Vertaling naar concrete handreikingen:
- denk na over je vertrek:
Wil je met stille trom vertrekken of wil je met een ritueel (viering, pelgrimszegen, etc etc) vertrekken?
- wil je onderweg je eigen rituelen organiseren en neem je daarvoor materiaal mee (niet teveel!!) en/of voeg je je in de de rituelen die zich onderweg aandienen.
- denk eens na over rituelen voor het verzorgen van je lichaam in het algemeen (even rust na twee uren lopen) en je voeten in het bijzonder
(voeten in smeren met kampferspiritus en sporttape gebruiken voor de rauwe plekjes en blaren!!)
- neem schrijfmateriaal mee, zodat je dagelijks je gedachten en gevoelens kunt opschrijven.
- neem enkele voor jou belangrijke teksten mee en lees, overweeg en herkauw ze tijdens je tocht.
- neem een symbool mee dat voor jou staat voor datgene wat je tijdens jouw tocht los wil laten en laat dat tijdens of aan het einde van de tocht bewust ergens achter!!!!

Nog een aantal vrije- en werkdagen dan gaan we vertrekken richting Zuid-Frankrijk (Eauze). Daar gaat mijn pelgrimswandeltocht van ongeveer 1100 km beginnen. Bent U benieuwd hoe het mij zal vergaan???
Dan moet U mij blijven volgen via deze website.

Ik heb nog twee tips en een zegen als afronding. Die bewaar ik even voor de volgende keer.....

Bert Gorter

• 22 Augustus 2008 - 08:25

Hans Schipper:

Beste Bert,

Ik volg je voorbereidingen met belangstelling en wens je nu alvast veel succes. Geniet vooral en ik hoop dat je fysiek gezond en geestelijk opgeruimd terugkomt.

Mocht Norma hulp nodig hebben, weet dan dat ze altijd bij ons kan aankloppen. Je weet tenslotte maar nooit.

• 22 Augustus 2008 - 12:14

Bert Gerssen:

Bert,
    Heel veel succes!!!

• 26 Augustus 2008 - 18:56

Ruud Berga:

Hallo Bert (Frits),
    Kwam bij toeval op deze site.
    Heb met interesse jouw verhalen gelezen, fantantisch!!
    Wens je veel sterkte en plezier bij je wandeltocht, je blijft altijd een top-sportman.
    groeten, mede namens Wilna.